Skip to content


Autópálya - a nagy elkúrás

Szerző: Droli - 2010.03.09. 07:59

Bookmark and Share

„Emlékeztetnék rá, hogy hasonló jelenséget láttunk 2005 után, amikor a Gyurcsány-Kóka kormány pénzügyileg megalapozatlan, meggondolatlan autópálya-és metróépítési programba kezdett, abból kiindulva, hogy majd az autópályák hozzák a tőkét és a fellendülést. Ez borította az államháztartást egyetlen év alatt, 2006-ban 3400 milliárd forinttal „szaladt el” az adósságállomány, kezdődött el a kapkodás, melynek eredménye lett az új IMF-hitelkeret. (Ennek már semmi köze az Orbán-kormány és a Medgyessy-kormány korábbi béremeléseihez.)”

 

Részlet Gazdag László egyetemi tanár Figyelőben megjelent írásából

 

Végre, valaki kimondta! Volt egy alapjaiban elhibázott gazdaságpolitikai koncepciónk az elmúlt húsz évben: a politikusok azt mondták, hogy Magyarország tranzitország, és ahhoz, hogy az ország fejlődjön, autópályákat kell építeni, minél többet, mert majd az elhozza a kánaánt. Különösen az SZDSZ jeleskedett ennek propagálásában, akkor persze még nem gondoltuk, hogy van némi Strabag-háttér is a dologban. Maga az autópálya szó ma is varázsszónak számít, emlékezzünk csak vissza a 2002-es kampányra, ahol Orbán szemére vetették, hogy nem épültek autópályák (illetve nem adott át eleget), másrészt a mostani kampány során is kiemelten hangsúlyozzák, hogy az elmúlt 8 évben 700 km autópálya és gyorsforgalmi út épült!

 

700 km, hurrá! És tessék mondani, hol a gazdasági fellendülés, hol vannak a gyárak, a logisztikai központok, a munkahelyek? Aki már látott nemzetközi kikötőt, tudja, hogy a logisztika nem egyenlő azzal a pár török és román kamionossal, aki 30 óra vezetés után átrobog az országon, és a hogy annyi konténert, akkora logisztikai központot egész Magyarországon nem látni, mint ott. Hiába vagyunk Európa közepén, ha egyrészt Európát nem érdekli, mi van a másik szélen, másrészt meg ha a tengeri szállításból meg kimaradunk. A nagy multik persze kiépítették logisztikai központjaikat Németországban, Lengyelországban, Franciaországban és a nemzetközi elosztás ott történik, ide csak a hozzánk szánt mennyiség érkezik. Sőt, a befektetők sem kívánnak nagy gyárakat építeni ide, ha visszaemlékezünk, a Mercedes is inkább az állami támogatást említette, mikor idejött, az autópályát meg csak utána. Nem is csoda, idejön az érdeklődő, meglátja az itteni adó- és járulékfizetési kötelezettséget, és visítva menekül boldogabb helyekre, és nem érdekli, hány km autópályánk van.

 

Ráadásul ez a 700 km autópálya nem aprópénz volt, pláne itt, Mutyilandben nem. Nálunk speciális felára van az állami beruházásoknak, és ennek köszönhetően az átlag feletti áron épülnek a betoncsíkok, és több milliárd forintba kerülnek kilométerenként. Ez a 700 km belekerült legalább 2000 milliárd forintba a 8 év alatt, de lehet, hogy aki ismeri a pontos árakat (mármint hogy KI mennyibe kerül), most hangosan felnevet. 2000 milliárd forint rettenetesen nagy pénz, ebből kompletten rendbe lehetett volna tenni és modernizálni az egészségügyet, adókat lehetett volna belőle csökkenteni, vagy akár államadósságot lehetett volna belőle törleszteni (legalább 10-15 százalékponttal kisebb lenne az államadósságunk, a kamatnyereséget most nem is számolva, lehet, hogy a költekezés ellenére meglenne a 60%-os GDP arányos kritérium!). Ehelyett autópályákat építettünk, és most fizethetjük az árát, miközben a gazdaságra gyakorolt pozitív hatásait nem igazán látjuk.

 

(A dolog szépsége, hogy az üzemanyag ára közben szép csendben emelkedik, most már 300 fölé kúszott, és pár éven belül elérheti akár az 500 forintot is. Milyen szépen nézünk majd ki akkor a sok autópályánkkal, amiken nem lesz autó, mert azokat a benzinárakat csak kevesen tudják megfizetni!)

 

Szóval szeretném jelezni a politikusoknak, hogy én arra fogok szavazni, aki ezt a pénzt valódi gazdaságélénkítésre fordítja, és nem autópályát épít belőle Kisbudujfalva és Nagybudujfalva közé.

 


Címkék: magyarország autópálya

A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr721817311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Huffington 2010.03.09. 09:09:44

Neked Nyíregyháza, Debrecen, Pécs, Szeged Kisbudujfalva?
Niylván pesti vagy, ott teremnek ilyen szép termései az emberi fajnak!
Ideje lenne lejönni a fáról komám!

Amúgy ezeket a pályákat, már az átkosban, 30 éve meg kellett volna építeni!
De most sem késő. Ipar, logisztika ettől több már nem nagyon lesz, marad a magas hozzáadott szellemi értékű szolgáltatás stb.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.03.09. 12:05:17

@Huffington: "Ipar, logisztika ettől több már nem nagyon lesz, marad a magas hozzáadott szellemi értékű szolgáltatás stb. "

Ezen most jót nevettem. Hogy mi? :-)))) A többi állítás nem nyert.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.03.09. 12:12:19

@Huffington: Ja, ez kimaradt: pl. az M43-as autópálya? Tudod hol épül? Szeged és Makó között(!) Makó gyönyörű kisváros, de autópálya oda????? 61 milliárd forintba fog kerülni. Lenne annak a pénznek jobb helye is szerintem.

reKorrekt 2010.03.09. 20:40:37

Kondoros felé megszűnt a vasút, esetleg mehetne oda is autópálya.
Az elvtársaktól még azt is megkérdezném hogy hová lett az a 13.000 milliárd forint, amivel megnövelték az államadósságunkat?!

Arivistus 2010.03.09. 21:56:29

@reKorrekt: Úgy kérdezd, hogy hova tűnt 867 millió Nokia-doboz. Úgy könnyebben megértik.

Huffington 2010.03.11. 08:47:36

Figyi! Lehet játszani a csúsztatósdit, de a Szeged-Makó út nem a makóiaknak épül, mint ahogy az M2 sem a rétségiaknak, hanem átjáró Románia felé. Ami örvendetes, mert ezáltal, gyorsabban, jobb minőségű úton juthatunk el Erdélybe.

Hasonlóan, az M6 sem véletlen megy Mohács felé ....

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.03.11. 11:53:47

@Huffington: És az a legfontosabb most, hogy gyorsabban érjünk Erdélybe pl. Szegedről? A szegedi kórházban nemrég csak a sürgősségi műtéteket végezték el, mert a többire nem volt pénz.... de biztos fontosabb 10 percel hamarabb Erdélybe érni hatvanmilliárdért...

süti beállítások módosítása