Skip to content


Budapesti közlekedés – megint a dolgozó embert szívatják

Szerző: bogancs - 2010.05.05. 07:49

Bookmark and Share

Az elmúlt hetekben két hír látott napvilágot a budapesti közlekedéssel kapcsolatban. Egyfelől Budapest éppen aktuális MSZP-s főpolgármester-jelöltje ígért ingyenes BKV-t a fővárosiaknak, másfelől május végétől tovább bővítették a fizető parkolási övezeteket. Ezúttal a IX. és a XIII. kerületben.

Mindkét javaslatról elmondható, hogy már megint a dolgozó, adófizető emberekről húznak, húznának le még egy bőrt, jórészt az inaktívak javára. Hiszen kik azok, akik finanszírozzák az adósságban úszó, veszteséges, korrupt vezetőkkel teli BKV-t? Hát a dolgozó adófizetők. Ugyanazok az adófizetők, akik minden reggel dolgozni indulnak talán éppen a XIII-dik kerületbe. Akik vagy kifizetik a 9800 Ft-os BKV bérletet - hiszen nekik nem jár kedvezmény - hogy felszállhassanak a metróra arra a néhány megállóra reggel és este, vagy ha öltönyben/kosztümben nem akarnak izzadtságtól csöpögve koszosan beérni munkahelyükre akkor autóval közelítenék meg munkahelyüket. Azt a munkahelyet, ahol megdolgoznak saját és családjuk megélhetésükért és befizetik az államkasszába azokat az adóforintokat , amiből aztán nyugdíjakat fizetnek az időseknek és (ál)rokkantaknak, egészségügyet tartanak fenn a betegek számára, ne adj’ isten finanszírozzák az inaktívak kedvezményes vagy ingyenes tömegközlekedését, fizetik a munkanélküli segélyeket, a 13. havi nyugdíjakat és eltartják a nokiás dobozosokat.

Hát hol itt az igazság?! Nem elég, hogy a fizetés felét levonják még akadályozzák is a munkába járást? Hát persze! Puccos irodaházakban dolgoznak. Ha ilyen jól megy nekik, fizessék csak a havi tízezres BKV-t. Vagy ha nem fűlik a foguk hozzá, vagy olyan kényelmesek, akkor fizessenek hát a parkolásért, hogy aztán a nyugdíjasok és munkanélküliek kedvükre furikázhassanak kedvezményesen vagy ingyenesen. Miből is finanszírozná az MSZP az ingyenes BKV-t? A belvárosba dolgozni igyekvők, vagy belvároson át dolgozni igyekvők dugódíjából. Hát gratulálok.

Mi az indok a legújabb XIII. kerületi parkolási zóna kibővítésére? Az irodaházakban dolgozók elfoglalják munkanapokon munkaidőben a környező panelházak parkolóit, ezért szükség van a forgalomszabályozásra, értsd a pofátlanul odaparkoló dolgozó emberek korlátozására. Hát gratulálok. Miért zavarnak egyeseket a dolgozni igyekvő emberek? Az, hogy kitömik adóval a költségvetést még oké, de hogy odaparkoljanak napközben a munkahelyük elé, az már nem oké. Pedig kit is zavarnak ezek az autók napközben? Hát biztos nem az ottlakó napközben távol lévő dolgozó embereket.

Nekem is van néhány javaslatom:

1. A diákigazolvány mellett vezessük be a munkaigazolványt a munkahellyel rendelkezőknek. Munkaigazolvánnyal legyen ingyenes a BKV, ezzel is támogatva munkahelyre jutásukat. Egyéb esetben legyen 9800 Ft. Aki nem dolgozik, ugyan hova utazik? Mi az a fontos államérdek, amiért támogatni kell őket?

2. Munkaigazolvánnyal legyen ingyenes a munkahely előtti parkolás, ezzel könnyítve a munkahelyre jutását azoknak, akiknek a tömegközlekedés valamilyen okból nem alternatíva. Pl.: akik munka előtt/után a gyermekeit bölcsődébe (ja bocsánat olyan nincs) óvodába, iskolába hozzák/viszik, akik az agglomerációban laknak, és tömegközlekedéssel háromszoros időbe telik az út, ráadásul még a szintén horror árú kedvezmény nélküli MÁV/VOLÁN bérletet is meg kellene vásárolniuk. Igazolvány nélkül parkolási díjat és dugódíjat kelljen fizetni a helyi lakóknak is. Aki nem dolgozik, ugyan hová furikázik autóval? Munka- és diákigazolvánnyal legyen ingyenes a munkahely/iskola és a lakóhely közötti MÁV és VOLÁN közlekedés. Aki igazolvánnyal nem rendelkezik, az fizessen egész árú menetjegyet. Ugyan miért olyan fontos államérdek, hogy az inaktívak utazását támogassuk? Hová furikáznak ők?

Ennyivel az inaktívak igazán támogathatnák az értük is fáradozó dolgozó vagy tanuló, tehát dolgozni fogó embereket. Cserébe kapnak tőlük nyugdíjat, segélyt, egészségügyet. A munkahelyre jutásnak legyen már elsőbbsége az egyéb célú utazással és parkolással szemben! Végül is mire tartjuk fenn a tömegközlekedést? Arra, hogy az inaktívak kedvükre furikázhassanak ingyenesen és kedvezményesen, vagy arra, hogy a dolgozó emberek eljussanak munkahelyükre és jövedelmet termeljenek maguknak és az országnak.

Ezek a javaslatok persze nem komolyak, de valahol itt kezdődne a munka becsületének helyreállítása. Aki napi nyolc órát - vagy többet - gürizik, azt támogassuk már meg azzal, hogy a számára legoptimálisabb munkába utazási módot választhassa, és ne diszkrimináljuk már a legmagasabb összegű tömegközlekedési díjakkal és fizetős parkolókkal ott, ahol nem feltétlenül szükséges, miközben mindenki más kedvezményesen utazik, és fenntartott parkolókkal rendelkezik. Ha a lakóhely körzetében mindenkinek jogában áll ingyenesen parkolni, a munkahelye közelében is legyen már mindenkinek joga.

Címkék: bkv máv parkolás tömegközlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr531972529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.05. 13:11:26

A munkába járást már most is fizetik a cégek (illetve fizetni kellene) bizonyos feltételek esetén. Amúgy a felvetés érdekes, kíváncsi leszek a kommentekre :-)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.05.05. 15:51:41

@Droli: Helyi tömegközlekedést törvény szerint nem kell fizetnie a munkaadónak. A helyközi bérletnek MÁV esetében 86%-át, Volán esetében 80%-át kell térítenie. Ez utóbbit május 1-től egységesítették 86%-ban, viszont szigorítás, hogy havi 30ezerFt-ban maximálták. Abszolút számot már csak azért is hülyeség volt a törvénybe iktatni, mert minden évben, ha emelni akarják az összeget, törvénymódosításra lesz szükség. Tehát a téma minden évben napirendre kerül, ergo minden évben lehet izgulni, hogy hogyan változik. Másik eset, hogy nem emelgetik az összeget, így viszont egyre többen csúsznak az értékhatár fölé.

További tapasztalat, hogy (főleg a kisebb cégek) nem hajlandók fizetni a helyközi utazást, a dolgozók meg nem mernek szólni, mert féltik az állásukat. Főnöki hozzáállás, ami az ő szempontjából pénzügyileg logikus is, hogy ugyanazért a munkáért miért fizessen a vidéki lakosnak havi 10-20-30 ezer Ft-tal többet? Tehát például egy minimálbéres varrónőnél vagy takarítónőnél a különbség közel 50% is lehet. Szóval szerintem veszélyes a jelenlegi szabályozás, és bele van kódolva a vidéki dolgozó emberek diszkriminációja és kiszolgáltatottsága.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.05. 18:07:24

@bogancs: nem véletlen raktam oda azt a zárójeles megjegyzést :-)

A megoldás különben lehetne az is, hogy a BKV reggel mondjuk 6 és 8, valamint este 4 és 6 között mindenkinek fizetős legyen, kivétel nélkül. Így a munkába-iskolába jutás lényegesen egyszerűbb és gyorsabb lenne, tolongásmentes, stb. És ez nem kerülne semmibe :-) De ez is egy mellékszál :-)

süti beállítások módosítása