Szerző:
Droli
- 2010.07.13. 06:45
Piros betűs nap lesz ez a blog történetében: megvédem SP-t! Az általam végtelenül tehetségtelennek tartott popceleb szombaton Nyírbátorban tartott “koncertet”, ami után zaklatottan írt a Twitterre: „Nemhiszem el!4 szam ment le amig beallitottak a hangot de utana is szr volt! gratula a szakembereknek biztos nagyon elvezheto volt a koncert...csoda h a mikrofon szolt. Es akkor csodalkoznak az emberek h letezik olyan h playback. Utalom a magyar lehetosegeket.GAGYI”. Persze a kommentezők elég rendesen kiosztották, de szerintem SP-nek most igaza van. A magyar rendezvények rákfenéjéről – különösen a szabadtériekéről - lapozás után.
Sokan panaszkodnak, hogy a szakemberek drágán dolgoznak, és elkérnek félórás munkáért mondjuk 30.000 Ft-ot, de ahogy a legenda tartja, az ár úgy jön össze, hogy “a kalapácsütés 10 Ft-ba került, és 29.990 Ft-ban került az, hogy tudtam, hová kell ütni”. A hangosítással sincs másként, és ezt egy rendes rendezvényszervező tudja is, de sajnos sokan nincsenek tisztában ezzel. Ha nem szól jól a cucc, és torz a hang, akkor akár a Rolling Stones is játszhat, a látogatók előbb-utóbb megunják a rendezvényt, és hazamennek. Abba persze senki sem gondol bele, hogy a hangosító által elkért több tízezer forint mögött egy egész napos munka, cipekedés van (tudjátok, milyen nehéz egy hangfal?), ráadásul egy jobb hangosítócucc alaphangon százezrekbe kerül, de lehet, jobb lenne milliós nagyságrendről beszélni. És ha “elszáll az erőlködő”, akkor annak javítása elviszi nemcsak az aznapi napidíjat, de a következőt is. Ja, és ne felejtsük el, egy normálisan szóló cuccot nem lehet személyautóban szállítani, kisteherautó kell hozzá. Az adót most nem számolom, mert meg lehet csinálni feketén is, persze, habár tipikusan ez az a terület, ahol a szervező számlát kér, mert a költségeket bizonyítania kell a megrendelő felé. Szóval egy esetleges húsz-harmincnezer (vagy több, a szerelés komolyságától függően) forintból, ha levesszük az adót, a kiszállítást, az amortizációt, általában kijön, hogy a hangosító kb. ötezer forintért hangosított és cipekedett nyolc-tíz órán keresztül. És a többszázezres befektetés értékét, valamint az esetleges elromló cuccok javítását ne is számoljuk...
Persze ez sok tudatlan rendezvényszervezőnek sok ez a pénz, ő nem szán rá ennyit. Alternatív megoldásokat keres: falunapra kitalálják, hogy megcsinálják a hangosítást az iskola cuccával! Elvégre az igazgató úr is milyen hangosan szólt az évzárón! Leviszik a szerelést, összerakja mondjuk a fizikatanár, bekapcsolja, és szól, lehet hallani mindenhol, hurrá! Aztán bekapcsolják a CD-t, és kiderül, hogy az egész recseg, és a hang minősége hasonlít a Szokol rádió hangjára. Hát igen, az igazgató úr beszédénél ez nem tűnt fel, mert csak simán szöveg volt, másrészt a kutyát nem érdekelte a dolog, zenénél viszont már baj van, mert nem hallatszik rendesen a basszus (nincs mélynyomó), a magas hangokat valami “levágja”, ráadásul a fizikatanár nem ért hozzá, hogyan kell a hangszíneket beállítani. Hiába, az iskolának nem volt pénze, megvette a legolcsóbb cuccot, ami volt, ami nem is baj, mert ez ünnepségre jó lehet, de komolyabb hangosításra már nem. Aztán megjön a “sztárfellépő”, aki fellépti díja viszi a teljes napra költségvetésének legalább 50%-át, és teljes botrány, nem szól sehogy, nem lehet érteni, mit énekel, a hangja fakószar, a rajongók csalódottak. Megérte spórolni?
Másik eset az, hogy megkérik a helyi diszkóst, hogy hangosítsa már le az eseményt! Mert a falusi diszkóban nagyon jól szól ám a cucc, dübörög a basszus, jól szól a dob, a magas is nagyszerű, és mutatja büszkén a DJ, hogy”még csak félhangerőn vagyok!” Szóval örül a rendezvényszervező, a DJ elvállalja ötezerért plusz két sörért az egészet, kiviszi talicskán a cuccot, összerakja, zene be, és... kiderül, hogy lófing az egész, 15 méterre már nem is lehet hallani. Hiába, ami jól szólt egy 20X20 méteres zárt teremben, az a szabadban sehogy sem szól, valósággal elveszik a hang. A DJ persze nyomja a hangerőt felfele ezerrel, már a maximumon van a hangerőszabályozó, és elkezd az egész torzítani. Ismét megkaptuk a remek Szokol rádiónkat. Úgyhogy lehet választani – szép tisztán szól, de nem lehet hallani, csak egy kis körben, vagy hangos, de akkor borzasztóan torz. Megérkezik a sztárfellépő, tiszteletdíját lásd fentebb, esetleg picit többen kíváncsiak rá, mint amire elég az a szűk tizenöt méteres kör, jön a “nem halljuk!” kiabálás, a DJ rátolja a hangerőt, és máris élvezhetjük a csodás előadást. Ha szerencsénk van, a mikrofon nem “Tesco gazdaságos”, habár ekkor már annyira mindegy. Nem tudom, melyik variációba esett bele SP, egyáltalán szabadtéren vagy teremben lépett fel (ott is lehet “nagyszerű dolgokat” csinálni, pl. folyamatosan gerjedő mikrofon, rossz beállítások. stb.) de nem irigylem.(Persze az is lehet, hogy nagyon jó volt a technika, csak aki kezelte, az nem értett hozzá.)
Van aki felveti a cikk kommentjei között, hogy miért nem hoz a fellépő egy normális mikrofont, egy keverőt, és egy szakembert, aki gondoskodik róla, hogy megfelelően szóljon a sztár. A probléma azonban ott van, hogy tök mindegy, milyen nagyszerűen kikevert jelet “küldenek” az erőlködőre, ha az gagyi. Vagy ha a kevés a hangfal. Vagy ha nincs mélynyomó – mert enélkül elég szegényes lesz a basszus (akármilyen szuperül is van beállítva a keverőn). Azt meg nem várhatják el szegény giliszta SP-től, hogy teljes szerelést vigyen magával, pakolják ki, lőjjék be – ez nem az ő műfaja, a hakni nem erről szól (élőben játszó rockzenekarnál viszont erre is szánni kell időt). Szóval hiába viszi SP a technika felét, ha a másik fele gyenge.
Mi a megoldás? Először is a szervező szánjon időt arra,hogy megtervezze a hangosítást: döntse el. mekkora teret akar behangosítani, és milyen műsort szervez. Sima beszédhez, zene nélkül elég lehet akár az iskola cucca is. Ha viszont valami komolyabbat tervez, zenével, zenekarral vagy haknisztárral, ugyan szánjon pénzt a normális hangosításra, mert különben hiába fizet ki egy fél vagyont a sztárnak, botrány lesz az egész előadás. Mert a normális technikát SP is megérdemli.
(Most azt a részét a dolognak ne feszegessük mikor a hangosítás minősége ugyanolyan szinten van, mint az előadó produkciója, nem feltétlenül jó értelemben :-)