Szerző:
Droli
- 2009.02.06. 12:23
Hát, ez is megvolt: némi londoni hóeséses kaland, s két nap csúszás után sikerült visszatérnem Írországba, mégpedig fapados repülőn.
Aki ismeri a magyar fapados viszonyokat, az tudhatja, hogy ez már önmagában nagy szó. Kezdjük a repülőtereinkkel: mennyi is van, melyet a fapadosok használnak? Ferihegy, Sármellék... és ennyi. Ja, Sármelléket jelenleg nem használják, marad Ferihegy. Mennyi repülőtere van a többi országnak? Szlovákiának van legalább 3, Lengyelországnak kb. 10, Romániának ha jól tudom, 6, Ausztriát nem is merem számolni, de a nálunk jóval kisebb Írországnak is van 5. Ennyire nem lenne „biznisz” Magyarországon repteret fenntartani? Mert vannak pletykák, hogy talán Székesfehérvár mellett épül majd egy, Debrecent egyszer majdcsak felfedezik, de nézzünk szembe a tényekkel: ha akarták volna, már megtelepedtek volna ott a fapadosok, de inkább más országokban kerestek reptereket (pl. a temesvárit most alakította ki a Wizzair egy nagyobb hub-bá!). Pedig repteret nem olyan nehéz csinálni, először is kell egy kifutópálya, néhány kiszolgálóépület, meg infrastruktúra, s ennyi. Én az írországi Kerry megyei reptérre érkeztem, úgy néz ki, mint egy kisváros buszmegállója, mégis naponta-háromnaponta indítanak onnan járatot Londonba, Dublinba, Frankfurtba, Grenoble-ba, s Manchesterbe, s most tárgyalnak további európai városokról. Apropó, Kerry reptér: két város van mellette, a húszezres Tralee, s a tizenkétezres Killarney. S ez a két város, meg a nem túl nagy megye gond nélkül ellátja utasokkal a repteret. Nekünk meg marad gyakorlatilag az egy szem Ferihegy, tízmillió lakosra. (Crazy, isn't it? - szoktam mondani az ír kollégáknak, akik ezt nem hiszik el.)
Ott van Ferihegy... hát igen, ott van, modern, takaros, segítőkész személyzet – ha épp nem sztrájkol – s ezzel el is mondtuk a pozitívumokat. Lássuk a többit: ha jól számoltam szerdán a Ferihegy 1 egy egész nap alatt 15 fapados járatot indított az Unión belül! 15! Ennyit egy „normál” reptér kb. 3 óra alatt megeszik. (De mielőtt megkapnám, hogy „de hát ott a Malév is, ami rengeteg járatot indít mindenfelé”, hozzáteszem, igazuk van. Csődbe is mentek, illetve trükkök egész garmadájával próbálják életben tartani...) Hány fapados használja Ferihegyet? Három olyan, aki több járatot is indít, s néhány „nemzeti” fapados aki csak a székhelyét köti össze Budapesttel. A három nagy a Wizzair, a Ryanair és az Easyjet (régen volt a Skyeurope is, de hanyatt-homlok menekült Pozsonyba és Bécsbe). A Wizzair-rel őrült nagy szerencsénk van, hogy magyar kötődésű, mert a fapados forgalom legalább felét ők adják. Az Easyjet lassan mozdul – hála istennek, az hiányozna, hogy ők is lépjenek. S a fapadosok legnagyobbika, a Ryanair? Két éve nagy csinnadrattával jöttek ide, most meg nem győznek menekülni; elég erősen megcsökkentették a járatokat, a legtöbbet meg is szüntették.
Miért van az, hogy a világszerte virágzó fapados üzletág nem tud megélni Magyarországon? Miért van az, hogy a fapadosok a többi repülőtéren új járatokat jelentenek be, s szinte Ferihegy az egyetlen, ahol pont fordított a tendencia? A fapadosok a Ferihegy drágaságát jelölik elsődleges oknak, Ferihegy cáfol, s mi, utasok meg azzal szembesülünk, hogy ha valahová el is akarunk jutni, akkor, amikor akarunk, s nem átszállással, akkor egyszerűbb a szomszédos országok reptereit használni. A magyar repüléskultúra így is a béka feneke alatt van, az emberek nem értik meg, hogy elmúltak már azok az idők, amikor csak a Malév méregdrága járataival lehetett eljutni valahová, s ma már olcsóbb repülővel elmenni Barcelonába, mint vonattal Debrecenbe. Nem, legtöbb honfitársunk inkább autóba ül/buszozik kényelmetlenül órákat/napokat, sokszor jóval drágábban, semmint repülővel kényelmesen, két óra alatt megjárná. S sokan még mindig írtóznak a repüléstől, s félnek, hogy lezuhan, pedig a repülés biztonsága magasan veri az összes többi közlekedési eszközét. Sakk-matt.
S azt kell, hogy mondjam, hogy ebben is lemaradtunk, s a szomszédos országok ebben is elhúztak mellettünk. Pedig a turizmust nagyon fel tudja lendíteni egy olcsó fapados járat, s ezáltal jótékonyan hat a gazdaságra is. Talán egyszer majd nálunk is.