Szerző:
Droli
- 2009.05.31. 08:10
Mondják, hogy Magyarország kedvelt turistacélpont, s ezt előnyünkre is lehetne fordítani. Ez egy állítás.
Nem tudom, ki él közületek külföldön, s ki látott már ottani utazási katalógust. Nekem ír kollégáim mutattak párat, s bizony abban Magyarországot még nyomokban sem láttam. Tele volt persze az itthon is népszerű mediterrán-célpontokkal, de volt benne pár környékbeli ország is, úgy mint – s most tessék megkapaszkodni – Bulgária, Románia, Horvátország. Nemcsak a tengerpart miatt. Télen Szlovákia és Ausztria. Mint mondtam, hazánk sehol.
Így nehéz lesz ide turistát hozni. Tavaly egy kolléganő kérdezte, hová menjen nyaralni, ahol lehet napozni, strandolni, túrázni, s az sem utolsó szempont, hogy olcsón kijöjjön, s rögtön javasoltam neki a Balatont, az a röhej, hogy nekik annyira nem is drága. De ő nem ezt választotta: egyrészt hogy jusson el ide (röhejes repülőközlekedés, gyakorlatilag 1 nemzetközi reptérrel!), másrészt meg tényleg nem hallott máshonnan Magyarországról, s ebben igaza van, most hiába jönne nekem az elefántcsontparti kolléga, hogy menjek oda nyaralni, mert milyen gyönyörű meg olcsó, aligha vállalnám be. Végül is Görögországba ment, s jól érezte magát.
Szóval jó tudni, hogy a külföldi turisták szeretik hazánkat, csak jó lenne tudatosítani ezt bennük is. Kicsit gázosnak tartom, hogy Prágában és Bécsben is több vendégéjszakát töltenek el, mint Budapesten. Meglennének a kiugrási pontok, nyugaton ott a Balaton, keleten meg a falusi turizmus és a gyógyfürdők, de ezt nem tudatosítjuk sehol. A német nyelvű piac megdolgozásánál jóval több kell, tovább kellene menni a francia- és az angol nyelvűek felé is! A turizmusmarketingnek nem abból kellene állnia, hogy pár TV reklám és óriásplakát, miszerint I love Hungary, hanem nem ártana bevásárolni magunkat a nagyobb utazási irodák katalógusaiba is, mert ott kicsit többet lát a külföldi az országból a Lánchídnál! A fapadosoknak sem ártana támogatást nyújtani, segíteni a marketingjüket, mert sok utast hoznak! (Ez amúgy is így működik mindenhol; ha fizetnek a repülőtársaságnak, az több járatot indít ide, s meg fogja tölteni, ha máshogy nem, akciós jegyekkel; de ne felejtsük el, azután az idehozott turista Magyarországon fog költeni!)
Ez csak egy pár tipp. Az a baj, hogy ebben a témában is úgy el vagyunk tévedve, mint azzal, hogy mennyi zsenit termel a magyar oktatás; azt hisszük, hogy mi kedvelt turistacélpont vagyunk. A fenét! Ezért a célért meg kell dolgozni minden évben, s nem építhetünk arra, hogy harminc éve sok német járt a Balatonra. Szemléletváltás kell – mint annyi minden másban.