Skip to content


Város 1902 lakossal

Szerző: Droli - 2009.07.02. 14:32

Bookmark and Share

Ma újabb huszonkét várossal gyarapodott Magyarország. Városi rangot kapott Balatonkenese, Beled, Budakalász, Csanádpalota, Gyönk, Igal, Jászkisér, Mágocs, Medgyesegyháza, Mélykút, Mezőkeresztes, Nagymányok, Nyírmada, Pacsa, Rácalmás, Rákóczifalva, Sajóbábony, Tápiószele, Újkígyós, Vaja, Vép és Zsámbék.

 

A fenti minden bizonnyal nagyobb szép települések közül valószínűleg ti is ismertek párat; ezzel így vagyok én is, de bevallom, azok egyáltalán nem néznek ki városnak, inkább tipikus falvak. „A törvény szerint nagyközség akkor kezdeményezheti várossá nyilvánítását, ha a városi cím használatát fejlettsége, térségi szerepe indokolja. A feltételek közé tartozik a megfelelő gazdasági, infrastrukturális fejlettség, a megfelelő intézmények (oktatási, közegészségügyi, rendészeti) megléte, az önkormányzat térségi szervezőképessége.” Régebben kiemelten vizsgálták a lélekszámot és a városias kinézetet is, de a fenti listát elnézve ma már ezt hanyagolják. Tudjátok, hányan laknak a fenti helyeken? Csak szúrópróbaszerűen: Balatonkenese 3378 fő, Beled 2722, Gyönk 2071, Mélykút 5700, Nagymányok 2529, Sajóbábony 2978, de a csúcs szerintem Pacsa, ahol 1904-en élnek! Ehhez képest Budakalász a maga 10134 lakosával valóságos city. Mondhatom, hogy nevetséges?

 

Így néz ki Nyírmada város egyik főutcája:

 

 

Ma már a városi rang nem jár semmi különösebb anyagi haszonnal, inkább presztízskérdést csinálnak belőle a települések. Őszintén szólva semmi sem indokolja, hogy minden évben 20 településből csináljunk várost, mégis ez megy, s ez egyre jobban hasonlít a magyar hadseregre, ahol lassan több tábornok meg tiszt van, mint egyéb katona. Elnevezhetünk minden települést városnak, de attól még nem lesz az, legfeljebb a véletlenül erre tévedt külföldi turista fogja halálra nevetni magát ezen. Éppen ezért arra kérem Sólyom Lászlót, hogy jövőre ne csináljunk kabarét ebből a kérdésből. Legyen város az, amelynek városi kinézete van, legalább húszezren lakják, s a térségben jelentős központi szerepet tölt be. De ilyen kétezres falvakból ugyan ne csináljunk már várost!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr791220938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FZolee 2009.07.02. 14:58:24

Én egy 11 ezres városban lakok, és tényleg városnak néz ki, most akkor én is inkább faluban éljek? :)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.07.02. 16:08:58

@FZolee: Attól függ, mit tekintünk városi kinézetnek. Én pl. kiskoromban azt mondtam, hogy az a város, ahol sok emeletes ház van. :-))) Most nagyobb fejjel azt mondom, hogy a)kicsinek nem is voltam olyan hülye (mert az emeletes házak valahol nagy lakosságot is feltételeznek), b) város az, ahová "bemennek" az emberek. Mert van ott egy középiskola, állami hivatalok, vagy valami hasonló, amiért érdemes bemenni. Igen, az én értelmezésemben nem sok város van Magyarországon, szerintem kb. a maiaknak a fele.

Az is baj, hogy az ilyen kétezres községek várossá nyilvánítása pont a "város" szót degradálják le.

Vorg a Halhatatlan Báró 2009.07.02. 16:49:10

Egy falusi, bocs, most már városi biztosan halálra sértődne ezen az íráson. Én is azt hittem, hogy lélekszámtól függ, először község, aztán már nagyon sok emberke számtól meg város. Vagy talán van nagyközség is, fene tudja követni. Az emberek menekülnének falura, mondván, a város hangos, büdös, zsúfolt, namármost, ha nem lesz falu....

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.07.02. 17:30:38

@Vorg a Halhatatlan Báró: Nem véletlenül írtam meg. A fenti listából két falut ismerek alaposabban, többet látásból; nem véletlenül írtam falut. Igazi szép magyar falvak, nem is értem, milyen ingerenciájuk lehetett arra, hogy várossá váljanak.

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.07.02. 18:58:24

Én speciel egy 7 ezres városnak nevezett, faluban lakom. Nincs itt semmi, az ég adta földön. Igazából nem is értem, hogy lettünk mi város!

Horizont 2009.07.02. 19:38:29

Biztos van valami előnye a várossá nevezésnek, gondolom. Amúgy érthetetlen tényleg. Miért nem maradhatnak szép magyar falvak? Ha rámondjuk, hogy város, biztos hogy már az is? Nem ezen múlik!

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.07.02. 19:44:44

Ha jól tudom, egy időben azért akart minden település várossá válni, mert akkor több pénzt kap az államtól, a működésre. Ez már megszűnt?

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.07.03. 13:22:20

@Droli: igen tényleg (most néztem utánna)

talánegyszer 2009.07.05. 16:18:08

Utánozzuk amerikát ott már tíz ház is városnak nevezheti magát.

dojerz 2009.07.07. 15:17:26

Úgy tűnik, ha a mellékelt képből indulok ki, attól város egy település, ha aszfaltból, betonból és kőből van.. A zöldfelület már kizáró ok a városi rangból, hopp.

P.Z. 2009.07.13. 17:54:45

A csúcs nem Pacsa, hanem Visegrád. 1700 körüli lakossal.

hiltonka696 2009.07.16. 16:51:29

jo ez a (város)csak nem lenne rossz ha lenne benne 1 lidl vagy penny vagy 1 kissebb tesco,de 1 plazaval is megelégszünk szeitem az alfi befuccsolna ha nyitnának itt valamit a felsoroltak közül:D...

Villy 2009.08.07. 22:05:39

"Éppen ezért arra kérem Sólyom Lászlót, hogy jövőre ne csináljunk kabarét ebből a kérdésből."

Jó hírem van: Választás évében nem nyilvánítanak várossá semmit. Majd 2011-ben.

süti beállítások módosítása