Skip to content


A devizahitelt felvevők felelőtlensége

Szerző: Droli - 2009.08.15. 10:28

Bookmark and Share

A mostani válság kapcsán mindenki a devizahiteleseket félti, a megnövekedett törlesztőrészlet miatt. De sokan hangsúlyozzák azt is, hogy elképesztő, mennyire felelőtlenül vettek fel emberek hiteleket az elmúlt években. Nemrég ajánlották ezt a honlapot, innen fogok idézni egy történet(részlet)et.

2008 márciusában folyósította a Budapest Bank a 17,5 MFt CHF alapú hitelt számunkra. Budapesten vettünk egy 2. emeleti lakást. A páromnak ugyan mondtam, hogy én nagyon félek a hitelektől és harcoltam ellene, de aztán beláttam, hogy más megoldás nincs. Erős manipuláció alatt voltam akkoriban egy Amway nevű MLM rendszer miatt, akik azzal hitegettek, hogy 1 éven belül már passzív jövedelmem lesz, és a cég fizeti a hitelt, de ehhez kell egy városi lakás, hogy lehessen marketingeket tartani stb....egyszóval etetés....Felvettük a hitelt, 0 százalék önerővel és túl sokat. Teljesen kicentiztünk mindent, bevontunk pótingatlant is és adóstársat pluszba. (Kamat 5,9 %, futamidő 30 év, türelmi idő 10 év, havi törlesztő 88eFt, 156Ft CHF-en, türelmi idő után 126eFt).
Mondanom sem kell, 1 percig nem éreztem jól magam a lakásban, mert állandóan az adósság járt a fejemben. A párom ingatlanközvetítőként dolgozott, ami amúgy is egy labilis szakma, nem lehet rá építeni, én meg 100eFt ért a kutatóintézetben dolgoztam....

- Nem értem, hogy lehet egy második emeleti lakásért 17,5 milliót fizetni.

- Nem értem, hogy lehet kb. 100 ezer forintos biztos jövedelemre 17,5 milliós hitelt felvenni (és kapni!)

- Nem értem, hogy lehet egy MLM rendszerre építeni, mint biztos jövedelemforrásra

- Nem értem, ez a nő hogyan dolgozhat kutatóintézetben ezzel a zéró pénzügyi (pénzügyi? egyszerű logikai) tudással.

(A történet folytatása: persze a bank jelentősen emelte a törlesztőt, s most már nem tudják fizetni.)

Azért idéztem ezt a történetet, mert szerintem benne van a teljes válság. A felelőtlen hitelfelvevő, aki jóval tovább nyújtózkodott, mint a takarója ér; a felelőtlen bank, mely nyakra-főre adta a hitelt; a felelőtlen állam, mely ezt engedte... Következmények: az adós nem tudja visszafizetni a hitelt, ezért az bedől; az adós megy az utcára, a bank a pénznek csak egy részét kapja vissza; az állam meg kitalálhat valamit, hogy dőljön be ez az egész. Persze, az adófizetők pénzéből.

Van egy javaslatom: oké, segítsen az állam, mert nem engedhetjük meg, hogy bedőljön a bank (odavesznek a betéteink), nem engedhetjük meg, hogy az utcára kerüljön az adós (szolidaritás) - jelenleg kb. ez történik világszinten -, de cserébe egyet kérnék (erős lesz, előre szólok): vegyék el az ilyen embertől a szavazati jogot! Mert ha saját életében ilyen hülye döntéseket hoz, akkor legalább az államot ne vágják tönkre! S higyjétek el, lehet, hogy lenne esély egy valódi szakértői kormányra, s az ilyen "ígérjünk sokat, s majd ránk szavaznak sokan" politikusok megbuknának. Ez lenne az én "madest proposal"-om. (Kis magyarázat: a Modest Proposal - Szerény javaslat - Jonathan Swift, a Gulliver írójának tanulmánya volt, a Madest proposal egy kis szójáték, mely azt jelenti, hogy "A legőrültebb javaslat".)


A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr51310762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eberti 2009.08.15. 11:28:11

Az idézet és a hozzáfűzött vélemény pontosan tükrözi a jelenlegi állapotokat. Sajnos.

Horizont 2009.08.15. 13:37:34

Azért ez nem ilyen egyszerű kérdés. Alapjaiban mindenki felelőtlen aki a mai magyar viszonyok közepette bármilyen hitelt is vesz fel. Ezen belül is vannak még annál is felelőtlenebbek.De ugyan ki tanította volna meg a magyar átlagembert pénzügyekben felelősen gondolkozni? A szocializmus? A rendszerváltás utáni kormányok? A hitelt pedig azért vették fel ilyen sokan, mert a fizetés olyan amilyen, senki nem tud úgy spórolni, hogy abból egy nagyobb dolgot tudjon vásárolni.És ebben az elanyagiasodott világban többre vágytak az emberek mint ameddig a takarójuk ért! A bankok pedig szó szerint dobálták a kölcsönfelvétel könnyű lehetőségét. Én azokra a fiatalokra gondolok igenis sajnálkozva, akiknek a szüleik nem tudtak segíteni és az első (szerény) lakásukhoz (szerény) hitelt vettek fel, mert családra vágytak és önálló közös életre, nem a szülőknél levő kisszobára. Bizony ők is ugyanúgy vesztesek! Aztán csodálkozunk, hogy nem születik elég kisbaba:(((

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.08.15. 14:57:59

@Horizont: "Én azokra a fiatalokra gondolok igenis sajnálkozva, akiknek a szüleik nem tudtak segíteni és az első (szerény) lakásukhoz (szerény) hitelt vettek fel, mert családra vágytak és önálló közös életre, nem a szülőknél levő kisszobára."

Ebben a cipőben vagyok én is, habár én még albérletezem, s nincs saját első lakásom. Viszont hozzáteszem, hogy nem is 10-20 milliós panelben gondolkozom, hogy aztán lekössem magam 50 éves koromig egy bankhoz... érdekes világot élünk. mindenki Pestre megy, mert ott van munka, vesz egy lyukat 15 millióért, fizeti a kellemes távfűtés költségét, s azt veszi észre, hogy amit keres, el is ment erre... aztán meg ha oda a munka, akkor meg van lőve. Vidéken ismerős most vett 2 millióért egy hatalmas házat, nagy kerttel. Ott meg munka nincs. Ő addig fog jól élni, míg az állam tudja neki fizetni a segélyt, s míg cseppen-csurran némi alkalmi munka. Elég kilátástalan helyzet mindkét részről :-(

Horizont 2009.08.15. 15:33:43

@Droli: Házban lakom, de van 3 felnőtt gyerekem, akiket sajnos nem tudtunk lakáshoz juttatni, "csak" 3 diplomához. A legnagyobb (fiú)Pesten maradt, albérletezés (mint te), most megtalálta élete párját, akinek van egy pici lakása, és odaköltözés készülődik:))
Aztán majd hitellel egy nagyobb ha gyerekek is lesznek. A középső lány, 7 év együtt járás után a barátjával vettek egy lepukkant panelt, kitatarozták, 7 millió hitel, nyögik és boldogok! A legkisebb aki most diplomázott állást se talál nem hogy lakásra merjen gondolni. Már bocs a családi meséért, de érzékeltetni akartam, hogy milyen szerteágazó még egy családon belül is a probléma. Nagyon nagy hibának tartom, hogy válság ide vagy oda nem teszik könnyebbé a fiatal párok első lakáshoz jutását.
Azért anno az átkosban ez még könnyen ment....
Sőt: én azt tartanám egészségesnek, ha minden fiatal 20 éves korára külön költözne a szüleitől.Ha egyedül él akkor is.
Na de hol vagyunk mi ettől??!

daniferi 2009.08.15. 18:14:29

Szerintem a kevesek egyike vagyok az országban, akinek sose volt hitele. Pedig aztán érettségim van csak, mert nem volt pénz fősulira és netto 100-nál többet csak nagyon ritkán kerestem.

Igaz, saját lakásom sincs :D

Horizont 2009.08.15. 18:45:43

@daniferi:
Valamit valamiért:)))
Akkor most spórolsz egy lakásra?? :))
Ja és nem (csak) a diploma teszi az embert:)

Vorg a Halhatatlan Báró 2009.08.15. 22:59:33

Mellesleg mindenki vmi buzi diplomára hajt azt remélve, jobban fog keresni, nagyobb lesz az esélye állást találni. Diplomával eladom a lelkem egy multinak, ahogy eddig is, albérletben lakom a két gyerekkel és mukk, úgy érzem, esélyem sincs saját otthonra, pedig azért nem keresünk annyira rosszul.

Közben meg nem találok egy asztalost, aki normális bútort csinálna, mert abbahagyja az ipart, megy tanulni inkább...

Hitel, hát a bankok dugjanak valamit amire gondolok oda, ahova gondolom!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.08.16. 22:32:31

"marketingeket tartani"
Talán meeting-et, nem? Nyomorult.
Mikor mi vettük fel a hitelt, jött a pénzügyi tanácsadó csóka, hogy de miért forint alapút, hisz fele, 2/3-a a törlesztő a devizában felvett hitelekre. Mondtam, hogy leszarom, Magyarországon amúgy is úri mulatság a forint vásárlóerejének módosítgatása, nem hiányzik nekem az ingadozó törlesztő. Nem értett egyet.

süti beállítások módosítása