Szerző:
Droli
- 2010.01.19. 07:45
Az előző hét lúzere a PPO nevű „autómatricás” cég lett, miután több tízezer ügyfélről lehúzott 2490 Ft-ot a semmiért, és ezzel tönkrevágtak egy ígéretes üzleti modellt. Gratulálunk!
(Aki nem ismerné a történetet, annak zanzásítva összefoglalom a lényeget: a www.ppo.hu oldalon keresztül online eddig lehetett autópályamatricát vásárolni, mobilt feltölteni, lottót kitölteni, stb.; a tagság eddig ingyenes volt (részben), de most januárban minden regisztrált kártyáját megterhelték 2490 Ft éves tagdíjjal. Erről csak belső e-mailben küldtek tájékoztatást, a többség nem is tudott róla. A felháborodás óriási.)
De tulajdonképpen mit csinált a PPO? Semmi különöset, ugyanazt, amit a számlavezető bankod is szokott! Ha a bank változtat valamelyik kondíción – például emeli a számlavezetési díjat, a hitelkamatot -, akkor kifüggeszti a bankfiókban az erről szóló értesítést, és ennyi. Ugye, te is naponta meglátogatod a bankfiókodat, és elolvasod a kifüggesztett tájékoztatókat? NEEEEM? Aláírtál valamit, amit nem követsz? Nesze neked, pénzügyi tudatosság! Miért nem böngészted végig az ÁSZF (általános szerződési feltételek) 29. módosítását?
Komolyra fordítva a szót a PPO ugyanazt csinálta, mint a bankok: módosított a feltételeken, és erről igyekezett a lehető legeldugottabb helyen tájékoztatni, persze az ÁSZF-nek megfelelően, hogy törvényileg ne legyen gond. Csak amíg a bankok hasonló eljárása ellen valahogy nem lázonganak annyira az emberek, addig a PPO esetében beindult a népharag, és most mindenki követeli vissza a 2490 forintját. Na ja, mert van, aki pár éve regisztrált, de azóta nem is nézte az oldalt, van, aki el is felejtette, hogy regisztrált ide, meg van olyan is, aki nem nézegeti mindig a belső levelesládáját. Érdekes ügy lesz.
De inkább arról, hogy miért a PPO kapta a lúzer-díjat; nem a 2490 Ft miatt, hanem azért, mert szétkúrtak egy jól működő, ígéretes üzleti szisztémát. Én, mint átlagember, nagy fantáziát láttam volna egy olyan szolgáltatásban, ahol mindent egy helyen, online el lehet intézni, legyen az autópályamatrica, lottó, újságelőfizetés vagy akár békekötvény-jegyzés. Az online fizetés Magyarországon még gyermekcipőben jár, és a www.ppo.hu lehetett volna az oázis, mely lehetőséget adott volna egy csomó dolog online teljesítésére. A „nagy elsők” később mindig sokat kaszáltak abból, hogy úttörőként, vagy még a piaci igény felismerésének kezdetén elindítottak egy vállalkozást: pl. online piactér=Vatera, online portál=Index, Origo, online e-mail=freemail, online kapcsolati háló=iwiw – hogy csak pár magyar példát említsek. És rendben, azóta vannak versenytársak, melyek sokszor jobbak, mint a „nagy első”, de ezek még mindig nagyon jól csengő márkák. Ezek közé léphetett volna be a PPO, mely akár a magyar Paypallá is válhatott volna a későbbiekben. Nem kis üzlet ez: leszedi a maga kis jutalékát a vásárlásokért (sok kicsi sokra megy), de a vásárló ezt szívesen kifizeti, mert így otthonról fizethet sok ilyen apróságért, nem kell kimozdulnia meg sorbanállnia.
De a kapzsiság erősebb volt, és nagyon gyorsan akartak nyerni, ezért megcsinálták ezt a 2490 forintos hülyeséget. A legszebb az, hogy lehet, hogy egy fillért nem nyernek majd vele, mert elég sok aggály felmerült ezzel kapcsolatban – hogyan fértek hozzá a kártyaadatokhoz, megfelelő volt-e a tájékoztatás, tisztességes-e az eljárás -, és könnyen lehet, hogy szépen vissza kell fizetniük az egészet. Akkor pedig a következő lesz az egyenleg: egy csomó elvesztett ügyfél, a partnerek meg sorban felmondják a szerződéseket (az autópályások és a Pannon már megtette), és nem lesz mit szolgáltatni. Tehát ott fognak állni egy lejáratott honlappal. Klassz üzleti modell, mondhatom, jól seggbe kellene rúgni, aki ezt így kitalálta.