Szerző:
Droli
- 2010.01.27. 08:27
Messziről indítok: van egy zseniális marketing cég, a neve JML. A JML azzal foglalkozik, hogy kiválaszt egy amúgy nem annyira népszerű terméket, jó alaposan "bereklámozza" , mely során a termék használatára igyekszik felhívni a figyelmet (rádöbbentik az embereket, hogy nekik szükségük van erre, megteremtik a keresletet), és a bejáratott értékesítési csatornákok keresztül mindenki számára könnyen elérhető módon "terítik". Hogy érthetőbb legyen, hozok rá egy példát: régen is bárhol kapható volt a "spotlight", ami tulajdonképpen egy tenyérnyi elemes LED lámpa, amit ha megnyom az ember, világít, ha még egyszer megnyom, nem világít, és fel lehetett ragasztani bárhová. Bárhol lehetett kapni 2-3 euró környékén, de annyira nem volt népszerű, mert mi a fenének is venne az ember ilyet. De jött a JML! Csináltak egy reklámot, hogy ezt lehet garázsba, fürdőszobába, falra, stb. rakni, és milyen klassz, hogy ez világít, persze nyomatták a tévében ezerrel; és mellé kihozták a terméket, a JML spotlights-t, 12 euróért! Látnotok kellett volna: az emberek megőrültek, elképesztő mennyiségben vették, a JML meg kaszált rajta egy óriásit (egy ilyen lámpa nagykerára valahol 1 euró körül lehet). Persze ahogy lement a reklám, az emberek érdeklődése is hirtelen lecsökkent, és visszaállt a régi rend: most is lehet kapni a boltokban 2-3 euróért, de már nem veszik sehogy sem. (Amúgy az idei slágertermék egy fürdőköntös volt, melyet eladtak úgy, hogy milyen jól véd az a hideg ellen - persze a normál köntös árának sokszorosáért).
Valami hasonlót mondhatnánk a divatos H1N1 járványra is, amely minden bizonnyal arról lesz nevezetes, hogy a "vírus-marketing" (nem számítógépes, hanem "igazi") most teljesedett ki először. Most már valamennyire benne vagyunk a járványban, és egyre jobban össze lehet hasonlítani a H1N1-et a rendes influenzával. Többen betegedtek meg, mint egy szezonális járványban? Nem, kb. 622.000 betegséget erősítettek meg, szemben a szezonális becsült minimálisan 340 milliójával. Tegyük hozzá, 622.000-nél biztosan jóval többen megbetegedtek a H1N1-ben is, de a járvány nem nagyobb egy hagyományos járványnál. Halálozás: 14286 eset az ECDC szerint, szemben a szezonális 250.000-500.000 adatával szemben. Halálozási arány: a szezonálisnál a becsült arány 0,1%, a H1N1 0,03%-val szemben! Oké, legyünk nagyvonalúak: még lesz járvány, és minden bizonnyal nem minden haláleset és betegség került regisztrálásra, de az világosan látszik, hogy a H1N1 bizony nem komolyabb egy normál szezonális influenzánál.
Ehhez képest mekkora hiszti ment novemberben... emlékeztek rá, még a mikulásünnepséget sem ajánlotta az országos tisztifőorvos (saját szabadalom: országos hisztifőorvos :-)! A járvány tetőzését kb. mostanra várták, valamint a várakozások szerint a karácsonyi tumultusban majd jól megfertőzik egymást az emberek, és lesz egy kemény januárunk. A népek vígan hülyézték egymást a fórumokon, egyik fele elment oltatni, mert azt hitte, különben meghal, a másik fele meg nem ment el oltatni, mert nem akart chippet magába, a kisebbség (nem az, ez egy másik "kisebbség") meg jókat röhögött mindkét oldalon :-)
És figyeljétek a lefolyást: a kampány decemberben csendesedett, gondolom mert ott volt a karácsony, meg a hiperek sem nézték jó szemmel, hogy Falusi riogatja az embereket, és féltek, hogy emiatt megcsökken a vásárlószám (de ez utóbbi minden bizonnyal nem játszott szerepet a "H1N1-kampány" gyengülésében), és láss csodát: elkezdett elmúlni az egész. Nemsokára az oltópontokat is bezárják, (megint visszautalok, most kellene tetőznie a járványnak), és még a WHO is vizsgálatot indított, hogy nem-e esetleg felnagyították a veszélyt a gyógyszergyárak nyomására... Ma már a sajtóhírekben is nyomozni kell a H1N1 után, és hála istennek ritkulnak a halálesetek is. (Nagyon sok a majdnem 80-100 magyar haláleset, de ennél jóval többre számítottak.) Ahogy múlik a kampány, múlik a vírus is...
Szóval az idei H1N1-marketing megtette a dolgát, kíváncsi vagyok, mi lesz jövőre.