Szerző:
Droli
- 2010.03.09. 07:59
„Emlékeztetnék rá, hogy hasonló jelenséget láttunk 2005 után, amikor a Gyurcsány-Kóka kormány pénzügyileg megalapozatlan, meggondolatlan autópálya-és metróépítési programba kezdett, abból kiindulva, hogy majd az autópályák hozzák a tőkét és a fellendülést. Ez borította az államháztartást egyetlen év alatt, 2006-ban 3400 milliárd forinttal „szaladt el” az adósságállomány, kezdődött el a kapkodás, melynek eredménye lett az új IMF-hitelkeret. (Ennek már semmi köze az Orbán-kormány és a Medgyessy-kormány korábbi béremeléseihez.)”
Részlet Gazdag László egyetemi tanár Figyelőben megjelent írásából
Végre, valaki kimondta! Volt egy alapjaiban elhibázott gazdaságpolitikai koncepciónk az elmúlt húsz évben: a politikusok azt mondták, hogy Magyarország tranzitország, és ahhoz, hogy az ország fejlődjön, autópályákat kell építeni, minél többet, mert majd az elhozza a kánaánt. Különösen az SZDSZ jeleskedett ennek propagálásában, akkor persze még nem gondoltuk, hogy van némi Strabag-háttér is a dologban. Maga az autópálya szó ma is varázsszónak számít, emlékezzünk csak vissza a 2002-es kampányra, ahol Orbán szemére vetették, hogy nem épültek autópályák (illetve nem adott át eleget), másrészt a mostani kampány során is kiemelten hangsúlyozzák, hogy az elmúlt 8 évben 700 km autópálya és gyorsforgalmi út épült!
700 km, hurrá! És tessék mondani, hol a gazdasági fellendülés, hol vannak a gyárak, a logisztikai központok, a munkahelyek? Aki már látott nemzetközi kikötőt, tudja, hogy a logisztika nem egyenlő azzal a pár török és román kamionossal, aki 30 óra vezetés után átrobog az országon, és a hogy annyi konténert, akkora logisztikai központot egész Magyarországon nem látni, mint ott. Hiába vagyunk Európa közepén, ha egyrészt Európát nem érdekli, mi van a másik szélen, másrészt meg ha a tengeri szállításból meg kimaradunk. A nagy multik persze kiépítették logisztikai központjaikat Németországban, Lengyelországban, Franciaországban és a nemzetközi elosztás ott történik, ide csak a hozzánk szánt mennyiség érkezik. Sőt, a befektetők sem kívánnak nagy gyárakat építeni ide, ha visszaemlékezünk, a Mercedes is inkább az állami támogatást említette, mikor idejött, az autópályát meg csak utána. Nem is csoda, idejön az érdeklődő, meglátja az itteni adó- és járulékfizetési kötelezettséget, és visítva menekül boldogabb helyekre, és nem érdekli, hány km autópályánk van.
Ráadásul ez a 700 km autópálya nem aprópénz volt, pláne itt, Mutyilandben nem. Nálunk speciális felára van az állami beruházásoknak, és ennek köszönhetően az átlag feletti áron épülnek a betoncsíkok, és több milliárd forintba kerülnek kilométerenként. Ez a 700 km belekerült legalább 2000 milliárd forintba a 8 év alatt, de lehet, hogy aki ismeri a pontos árakat (mármint hogy KI mennyibe kerül), most hangosan felnevet. 2000 milliárd forint rettenetesen nagy pénz, ebből kompletten rendbe lehetett volna tenni és modernizálni az egészségügyet, adókat lehetett volna belőle csökkenteni, vagy akár államadósságot lehetett volna belőle törleszteni (legalább 10-15 százalékponttal kisebb lenne az államadósságunk, a kamatnyereséget most nem is számolva, lehet, hogy a költekezés ellenére meglenne a 60%-os GDP arányos kritérium!). Ehelyett autópályákat építettünk, és most fizethetjük az árát, miközben a gazdaságra gyakorolt pozitív hatásait nem igazán látjuk.
(A dolog szépsége, hogy az üzemanyag ára közben szép csendben emelkedik, most már 300 fölé kúszott, és pár éven belül elérheti akár az 500 forintot is. Milyen szépen nézünk majd ki akkor a sok autópályánkkal, amiken nem lesz autó, mert azokat a benzinárakat csak kevesen tudják megfizetni!)
Szóval szeretném jelezni a politikusoknak, hogy én arra fogok szavazni, aki ezt a pénzt valódi gazdaságélénkítésre fordítja, és nem autópályát épít belőle Kisbudujfalva és Nagybudujfalva közé.