Skip to content


Kell-e nekünk Malév?

Szerző: Droli - 2010.05.10. 07:32

Bookmark and Share

Van egy nagy álmom. Gondolom, nektek is elegetek van a koszos, színvonaltalan, sokszor valójában fapados BKV-ból, ezért azt találtam ki, hogy alapítok egy prémium közlekedési vállalatot! Fűtött, fedett, tévével és internetkapcsolattal ellátott megállók, a légkondicionált buszon kényelmes fotelülés, televízió, csinos hostessek, akik tálcán hozzák az üdítőt és a szendvicset, valamint egyéb fakultatív programok, hogy az utazás kellemesen teljen. Több járatot is indítanék, főleg a frekventáltabb útvonalakon, például Hősök tere-Móricz Zsigmond körtér, Moszkva tér-Kőbánya Kispest, stb; na, hogy hangzik? Ja, a menetjegy ára oda 10.000 Ft, retúr: 15.000 Ft. Azt mondod, hogy ez így hülyeség, csődbe fogok menni? Dehogy fogok, majd megtámogat a magyar állam az adófizetők pénzéből!

Valami hasonló szituáció van a Malévval kapcsolatban is. A nemrég még magánkézben lévő állami vállalat tavaly például 24,4 milliárd forintos veszteséget szedett össze, úgy, hogy közben jobban teljesített vetélytársainál, és növekedett az utasszám is (mi lett volna ellenekző esetben...). De nem kell aggódni a cég miatt, a magyar állam éppen most fog több mint 24 milliárd forintot (90 millió eurót) beletolni a Malévba, természetesen az adófizetők pénzéből. Hogy miért? Mert különben a Malév csődbe menne, és ezek szerint hazánk nem létezhet saját prémium légitársaság nélkül. (Az, meg hogy egyes kórházakban műtétek maradnak el, nem olyan fontos.) Pedig úgy néz ki, a nemzeti légitársaságok kora lejárt; sorra mennek csődbe, illetve itt is belép a "nagy hal megeszi a kis halat" elv, azaz a jövőben a jóslatok szerint Európában lesz kb. 5 prémium szolgáltatást nyújtó légitársaság, és a Malév pont nem lesz ezek között. De mi azért nyomjuk bele az adóforintokat, hátha sikerül egy-két évvel meghosszabbítani az agóniát.

Szóval van egy nemzeti légitársaságunk, mely újabban az állammal finanszíroztatja a veszteségeit, a maradékot meg majd összedobja az utazóközönség. Vajon kik utaznak ma Malévval, kik veszik igénybe a fapadosokhoz képest nagyobb szolgáltatást? Az üzletemberek, akik az adott városba szeretnének menni, nem mellé 70 km-rel, és lehetőleg napközben, nem éjszaka; az "ígyencek", akiknek nem elég a fapados "A-ból B-be" szolgáltatás; a "pechesek", akik másként nem tudnak eljutni a célba; illetve az olyan állami pozíciókat betöltő emberek, akiknél "menjél nyugodtan Malévval, úgyis a cég/hivatal fizeti!" elv uralkodik. Kíváncsi lennék az arányokra, különösen az utolsó csoport arányára, melynek utazását végső soron ismét adópénzből fizetik. (Akit érdekel egy példa, azaz hogyan utazik a MÁV többszázezer forintért, megnézheti itt.)

A kérdésem csak annyi lenne: megengedheti-e magának az ország, hogy egy olyan vállalkozást finanszírozzon, mely talán egyszer nullszaldós lesz, de sokkal biztosabb, hogy elbukik a piaci versenyben? Közfeladat-e a prémium légiközlekedés állami finanszírozása? Lefordítva, kicsit demagóg módon: az ötven éves Mari néninek, aki dolgozik és adót fizet - isten áldja meg ezért - feladata-e az, hogy finanszírozza egy jól menő üzletember utazását?


Címkék: közlekedés utazás kormány repülő malév

A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr221976517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vorg a Halhatatlan Báró 2010.05.10. 10:00:15

Még soha nem ültem repülőn, valószínűleg a büdös életben nem lesz annyi pénzem, hogy repülővel menjek bárhova. Úgyhogy az én pénzemből ne támogassák.
Ja, elég demagóg :)

lótumfaktum 2010.05.10. 12:08:52

Ez mind szép.de senki nem beszél arról,hogy az előző tulajdonos rendelt ,20 valahány szuhoj gépet azokkal most milesz? Ezek értéke többszöröse az eddigi összes hiánynak.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.05.10. 14:24:46

Mi lehet a jóhiszemű magyarázat arra, hogy a mindenkori kormány stratégiai fontosságúként kezeli a saját légitársaságot? Maximum az, hogy megszűnése esetén ritkulnak a járatok Ferihegyről, és bizonyos utazások esetén távolabbi repülőtérről (például Bécsből) kell indulni. Maximum ezt tudom elképzelni.

Azt kell tehát a témában eldönteni, hogy mennyit ér meg Magyarországnak az a luxus, hogy Ferihegyről el lehet jutni a világ szinte bármely pontjára, és magyar nyelvű alkalmazottak és feliratok segítenek a tájékozódásban.

Nekem személy szerint ez nem sokat ér. Nyilván aki sokat utazik, vagy minimális szinten sem ért angolul/németül annak kényelmesebb így.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.10. 14:53:18

@bogancs: hát igen... a Malévval kapcsolatban az az érzésem, hogy három okból nem hagyja bedőlni a kormány: 1. mert akkor Ferihegy forgalma jelentősen lecsökkenne (a repülőtér annyira drága, hogy nem nagyon jönnek ide a fapadosok, sőt, inkább elmennek - lásd Ryanair -, de a Malév jobb járatainak a helyét azért betöltené más), 2. "szociális foglalkoztatás" - sokan dolgoznak ott, nem lenne népszerű döntés ennyi munkahelyet megszüntetni, 3. "nemzeti rizsa" - kell egy nemzeti légitársaság, stb. - más kérdés, hogy más országok kiválóan elvannak nélküle. Ja, és +1: ha állami kézben van a Malév, ismét lehet tanulmányokat íratni haverokkal a légiközlekedés és a békák szaporodása témakörben például, BKV módra.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.05.10. 15:08:38

@Droli: 1-es és 2-es pont még lehet jóhiszemű érv, de semmiképpen sem stratégiai, tehát hosszú távon lehetett volna megoldást találni rá.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.05.10. 15:13:19

Habár Ferihegyért jó pénzt kapott annak idején az állam. Ki tudja, mik voltak előírva a szerződésben? Lehet, hogy biztosítani kell bizonyos forgalmat.

2010.05.13. 08:31:25

Ez így ahogy van hülyeség, a prémium légitársaságoknak van létjogosultsága, a fapadosok szutykok úgy, ahogy vannak. Persze magánútra többnyire velük megyek, de attól megbízhatatlanok, késnek, majdhogynem a beszívott levegőért is külön pénzt kérnek, szóval elég visszataszító.
Szerintem szükség van a Malév-ra (és amúgy sok más nemzeti légitársaságnál jobb a színvonala), vagyis ami jó azt nem rontanám el. Biztosan meg lehet oldani valahogy, hogy ne legyen veszteséges hosszú távon. Igenis kell az utazási lehetőség...

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.13. 11:17:47

@orly: Ez jól hangzik, de a statisztikák szerint pl. a Ryanair pontosabb, mint a Malév...

süti beállítások módosítása