Skip to content


Nyögdíjkorhatár

Szerző: Droli - 2009.12.14. 07:31

Bookmark and Share

Mostanában egész Európában divat emelni a nyugdíjkorhatárt, nálunk is, aki 1957 után született, az már 65 évesen megy nyugdíjba az eddigi 62 helyett. Persze, elöregedő társadalom, hiányos nyugdíjkassza, meg kevés adófizető dolgozó tart el sok inaktívat, s ezen valahogy változtatni kell. Csak nekem a változtatás módja nem tetszik.

 

Eleve, a mai munkaerőpiacon az 50 felettiek foglalkoztatása enyhén szólva nem megoldott. Durvábban fogalmazva mivel a munkaadók öregnek tartják őket, ezért nem alkalmazzák ezt a korosztályt (kivéve az állami szféra, meg egy-két magáncég). Ebből kifolyólag ez a nyugdíjkorhatáremelés nem fog túl sok járuléknövekedéssel járni, inkább arra lesz jó, hogy +3 évig az állam a jóval kisebb összegű szociális segélyt fizesse a magasabb összegű nyugdíj helyett (tételezzük fel, hogy lesz nyugdíj). És még mindig ott áll az első állítás, hogy 63-64 évesen esélye nem lesz munkát találni emberünknek, ha akar, akkor sem, tehát kap egy nyomorban eltöltött +3 évet. Ebbe belegondoltak a jól kereső döntéshozók?

 

Másrészt 63-64 évesen az ember már nem fiatal, nem bírja úgy a munkát, szóval a munkáltatót se hibáztassuk azért, hogy ha üresedés van, s van ugyanolyan kvalitásokkal rendelkező fiatalabb jelentkező, inkább neki szavaz bizalmat. Ez a Taigetosz-elv nagyon csúnyán hangzik, de sajnos ettől még érvényesül (a természetben is egyébként). Pont ez ellen találták ki a tágabb értelemben vett társadalombiztosítási rendszert, hogy az idősebb emberke ilyenkor már ne dolgozzon (dolgozott már eleget), de mivel nem kellene jövedelem nélkül hagyni, ezért az állam ad neki javadalmazást. Valahol a dolog logikája is megvan, hiszen egyik oldalon ott a megfáradt idősebb munkavállaló, és ott az iskolarendszerből kikerült erőtől duzzadó fiatal, váltsa fel az utóbbi az előbbit, de úgy, hogy a fiatal jutalmazza meg az idősebbet, mert fizette az eddigi életét (például oktatását).

 

Mondják, az a baj, hogy társadalmunk elöregedett, nincs elég gyerek, s nincs elég fiatal, aki „felváltana”; erre azt mondom, hogy az ország tele van munkanélküliekkel (10% felett van a ráta) meg inaktívakkal, ők miért nem válthatják fel az időseket? A nyugdíjkorhatár eltolásának lesz egy olyan következménye, hogy a 62 éves munkavállaló nem tud nyugdíjba menni, s ha van munkája, akkor nem fog elmenni, ott fog maradni, tehát nem lesz üresedés – tehát egy potenciális álláslehetőséggel kevesebb lesz. Az az abszurd helyzet is fennállhat, hogy az idős munkavállaló, aki már nem bírja úgy a munkát, ő fog dolgozni, a fiatal, aki meg tele van energiával, s munkát keres, otthon fog pihenni, mert nem talál munkát! De jó lesz ez, kedves döntéshozók!

 

Szóval mehetne tovább a régi rendszer, csak azt kellene kitalálni, hogy hogyan lehetne a járulékfizetők bázisát bővíteni, például a gazdaság fehérítésével vagy új munkahelyek teremtésével. És rögtön lehet a nyugdíjkassza hiányát csökkenteni! Ja, hogy ez bonyolultabb dolog, jóval egyszerűbb egy adminisztratív döntéssel megemelni a nyugdíjkorhatárt, az emberek meg oldják meg? Hát igen, az előbbi megoldáshoz dolgozni kellene, modellezni, más országbeli tapasztalatokat tanulmányozni, szakkonferenciákat rendezni, és ezeken részt venni, kedves döntéshozók, ami úgy látszik, nem megy. Úgy tűnik, egyszerűbb megnyomni a frakcióvezető által benyögött „igen” vagy „nem” gombot...

 

Tényleg ideje lenne már egy szakértői kormánynak. S jó lenne NYUGDÍJBA küldeni a mostani politikusokat.

 


Címkék: politika társadalom embertelenség

A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr561592225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BéKu 2009.12.14. 09:24:56

Teljes mértékig egyetértek, kiegészítve két dologgal: az egyik, hogy azt a 65 évet meg is kell érni! És nem a hivatali papálból kellene kiindulni, hanem mondjuk a vidéki fizikai munkásokból. Azért a kettő nem ugyanaz.

+ a magánnyugdíjpénztárral is megy a kavar. Az egész nem szól semmiről, mint elszedni a pénzt, majd elintézni, hogy azt ne kelljen kifizetni....

donka01 2009.12.14. 09:46:11

Egyetértek ,szó szerint igaz, hozzátenném, ha netán vki .megéri megkérdezném tud-e teljesértékü munkát produkálni egy ember, pld. az eü-ben, szoc.intézményben ,mint ápoló. Azért elképzelem,hogy járókerettel 65 évesen "bemegyek"munkahelyemre, és ott a nálamnál rosszabb fizikai ,mentális állapotban lévő lakókat ellátom önellátási képtelenségem és az Ő önellátási képtelenségük szerint. , ugye kisség morbid ?! A törvény embertelen , a cél ne kelljen nyugdijat fizetniük, addig kinyúlunk szépen .....!!!! ez is 1 megoldás?!!! fontos népgazd.érdek, megszabadulni az idősktől, szégyenletesek!!!!!!

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.12.14. 10:41:55

Na ja, droli for president. "Nyugdíj után nem lenne örökölhető a magán-nyugdíjpénztári megtakarítás", erről fognak szavzni ezek a mocskok.

anarcho78 2009.12.14. 12:19:07

dehogy kell a kományt, politikusokat nyugdíjba küldeni! szerintem a nyugdíj annak járjon, aki megdolgozott érte. politikusok az utábbi 20 évben dolgoztak? na ugye, hogy nem!

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.12.14. 12:58:24

@anarcho78: Attól elmehetnek nyugdíjba, de csak minimálnyugdíjjal!

Garnela 2009.12.14. 18:56:11

Tudja valaki hogy megszavazták ma ezek a férgek a magánynyugdíjpénztári módosítást? Mert ha igen lépek ki! Az örökölhetőség miatt léptem be, mert olyan optimista nem vagyok, hogy bízzak abban hogy megérem a nyugdíjkorhatárt..legalább a fiacsom megkapta volna...de így?

reKorrekt 2009.12.14. 19:37:52

@Garnela: A pontos eredményt nem tudom, de 99% hogy megszavazzák. A másik rossz hírem hogy nem lehet kilépni a mgnyp-ból.

gcsabi 2009.12.14. 20:18:35

@Garnela:
Ha jól tudom a nyugdíjbavonulás előtt még örökölhető, ha nyugdíjat fizetnek akkor már nem.
Szivasd meg a szemeteket! Dobd fel a bakancsot 64 évesen :))

matakati (törölt) 2009.12.14. 21:03:20

Nyugalom : mindennek eljön az ideje.Mikor a hatalmas sem lesz senki sem ,semmi sem ,láttam már olyat ,bizony nem hiszik el hiszen ez hihetetlen ,annyira lecsúszni .EMBER KÜZDJ És BÍZVA BÍZZÁL.

donka01 2009.12.15. 09:48:15

@http://www.privátbankár.hu/cikk/befektetes/viszlat_orokseg_aggodnak_a_nyugdijkasszak_miatt_33306 Garnela ezt találtam a kérdésedre.

donka01 2009.12.15. 09:49:59

http://www.privátbankár.hu/cikk/befektetes/viszlat_orokseg_aggodnak_a_nyugdijkasszak_miatt_33306 Garnela remélem sikerült jól belinkelnem .

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.12.15. 15:18:26

Úgy tűnik, tényleg arra játszanak, hogy az ember előbb hajítja fel a pacskert. Szomorú.

Szibarita 2009.12.15. 18:44:58

Acsi, a biztositas azert biztositas, mert bizonytalan. Vagy elkezdik lehivni es akkor bizonytalan, vagy nem es akkor orokolheto. Hol itt a problema? Tovabba dolgozzanak csak a 65 eves korukig, a mostani tempoban nekem mar egyaltalan nem lesz nyugdijam ha en nem csinalok valamit, hadd ne sirjam el magam.

Donor 2009.12.15. 21:27:03

Azokat sajnálom akik most közelítenek a nyugdíjhoz, mert nekik esélyük nincs kitörni ebből. Kiszolgáltatott helyzetben vannak.
Szocializmusban abban a hitben öregedtek meg, hogy mindig lesz munkájuk, lesz nyugdíjuk. Csakhogy azt a nyugdíjt tartalékot elköltötték, mondván majd a dolgozók által befizetett járulékokból fedezik azokat. Lényegében lenyúlták a mostani nyugdíjasok pénzét, és velünk dolgozókkal fizettetik a nyugdíjasokat, de mi egyre kevesebben vagyunk, ezért nincs miből fizetni, és ezért kell emelni a korhatárt.
Mi szegény dolgozó nép pedig nem csak a mostani nyugdíjakat fizethetjük, hanem pluszban a sajátunkat is.

De nem sírok, én most 30 vagyok, most jó állásom van aminek a jövedelmét nem elkölteni kell hanem be fektetni. (tudom szerencsés vagyok hogy tudok félretenni) 40-50éves koromra, amikor már nem kaphatok ilyen jó állást már én akarok lenni a munkaadó, és akkora tartalékkal akarok rendelkezni, hogy ha kedvem van akkor a gyerekeimre hagyhassam az üzletet és visszavonulhassak a félretett többszörösen adózott pénzemből.

A nyugdíjra pedig nem számítok, de kénytelen vagyok lenyelni azt a békát hogy a fizetésem 2/3-át ellopja tőlem az állam. Sajnos ez a tény hátráltatja azt hogy önmagamról gondoskodhassak. Már az is sokat javítana, ha nem kényszerítenének a magánnyugdíj pénztárakra, hanem saját magam forgathatnám a pénzt mert lényegesen nagyobb hozamot tudok elérni ezeknél a tolvajoknál. 20%ot vesztett a nyugdíjam értéke náluk, miközben ugyan azon a tőzsdén 30% adózott nyereségem volt.

süti beállítások módosítása