Skip to content


Verselemzés

Szerző: Droli - 2010.05.04. 07:25

Bookmark and Share

A tegnapi irodalom érettségiről eszembe jutottak a régi szép idők, mikor még én érettségiztem... hát ugye, mi is a magyarral kezdtünk, mely során három téma közül lehetett választani: az első egy komolyabb irodalomtörténeti kifejtés volt, a másik kettő meg műelemzés. Nos, az első témának rengeteg buktatója volt; azért egy olyan kifejtős kérdés, hogy mondjuk az “angol romantikusok hatása Arany János szerelmi költészetére” elég combos, mivel ahhoz ismerni kell az angol romantikusokat, aztán Arany János szerelmi költészetét, szóval erre tanulni is kellett! És ha az ember ezt választotta, akkor könnyen bukhatott azon pontokat (jegyeket), hogy mondjuk elfelejtette beleírni Arany János betegségeit, meg hogy a gennyedző fekélyes sebein naponta hányszor kellett cserélni a kötést. (Ott van benne a Mohácsy-féle tankönyvben, tessék csak utánanézni!)

Mennyivel egyszerűbb téma volt a “lusták” kérdése, a verselemzés! Elvégre szöveggyűjteményt lehetett használni, ott meg sok helyen alul, lábjegyzetben, eleve ott volt egy csomó információ, a többit meg hozzá lehetett rakni józan paraszti ésszel is: pl. szakaszoljuk a verset, melyik szakasz miről szól, ha ne adj’ isten össze tudja az ember kapcsolni a költő életrajzának egy eseményével, az már egy nagy pirospont, aztán keresni kellett benne metafórát, alliterációt, meg egyéb költői eszközöket, és nagyjából készen is vagyunk. Na meg a nagy kérdés, hogy mit akart mondani a költő... mondjuk egy ilyen kérdéstől a jobbérzésű magyartanár falnak ment, de hát bőven volt olyan magyartanár, aki “megette”. Pedig maga a kérdés rendkívül érdekes, mert ugyebár ott van a mű előttünk, lehet, ismerjük a költő hátterét, életrajzát is, de hogy éppen akkor, amikor ezt a verset írta, milyen állapotban, hangulatban volt, hát, azt pont nem. Aztán meg elemezzük a szerelmes vers csodás hangulatát, kiváló rímeit, miközben lehet, hogy a költő közben arra gondolt, hogy “ha nem írok valami szépet Lillának, úgy pofánvág, hogy hatfelé rohanok”. Vagy a kedvencem, Petőfi forradalmi költészete: azt az irodalomtörténészek sem tagadják, hogy Petőfi és baráti köre március 14-én úgy be volt állva, mint a csacsi (be voltak rúgva, kis híján a forradalom is elmaradt emiatt). Nincs ebben semmi különös, a Beatles is akkor élte a legtermékenyebb zenei korszakát, mikor a fiúk “ködben” voltak a sok marihuánától meg LSD-től, de ezért utólag már senki nem haragszik. Persze ezek az apróságok kimaradtak az irodalomkönyvből, csak a pátosz meg a zsenialitás, mintha a költőink-íróink, mint egy mellszobor, csak nyaktól felfele léteztek volna; pedig az az alatt lévő szerveket is használták, és azok is hatással voltak a műveikre. Persze az ilyet nem illett beleírni az érettségi dolgozatba :-)

Kicsit elkalandoztam a témától; kíváncsi vagyok, ti mit választottatok, milyen szempontok alapján, és milyen jó sztoritok van az érettségivel kapcsolatban!


Címkék: tudomány érettségi

A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr901972227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

daniferi 2010.05.04. 15:19:41

Én kerek 10 éve érettségiztem. Bár majdnem kihagytam, hiszen elég gyenge voltam irodalomból és a magyartanár nehéz szívvel engedett át, hogy mehessek érettségire, mondván, nem akarja, hogy leégessem. 1 hónap alatt 15 verset kellett megtanulnom, cserébe meglett a kettes.

Van ugye érettségi előtt a ballagás és a családi ebéd és vacsora. Na ez pénteken volt és sikerült szó szerint betegre ennem magam, így a hétfői irodalmat 39 fokos lázzal kezdtem. Enélkül is volt épp elég bajom :) Végül sikerült négy oldalt írni és egy kettest összehozni. Másnap matek, még mindig láz, de addigra már teljesen önkívületi állapotban voltam a betegségtől és ezt akár nevezhetjük doppingnak is, ugyanis a matek ötös lett.

Az írásbeli témára már nem emlékszem, de szóbelin Babitsot húztam és verselemzést. Valóban, ez a lusták és hülyék kérdése, ezt négyesre meséltem el, amiben nagy segítségem volt a sok hasonlat, metafora és egyéb költői eszköz. Így végül hármas került az érettségimbe.

A fizikáról még egy pár szót. 10 éve volt helyi alapszintű és központi emeltebb szintű érettségi. A központit azok írták, akik felvételiztek is, mint én. Ez nem is suliban volt, hanem a helyi főiskolán. Örültem, hogy a kettes összejött. Azóta hiába van már hivatalosan is külön a két szint, az akkori nehezebb érettségim jegye nem számít semmivel sem többnek felvételikor, mintha helyben csináltam volna meg az alapot.

Vorg a Halhatatlan Báró 2010.05.04. 15:38:18

Az írásbelire én sem emlékszem. Szóbelin Berzsenyi. Sajnos egyáltalán nem kedvelem. Nehézkes nekem, uncsi :) Rajongóktól elnézést :)
Szóval sorra vettem mindenféle versét, de ugye mint tudjuk a Magyarokhoz I és II a fő-fő mű, legalábbis a tanárom szerint, én meg azokat aztán húde nagyon utáltam, szóval nem vettem bele. És totál szépen elmondtam mindent, saját gondolatokat belfűztem, mindenki elégedett volt, azt hittem megúszom, amikor a tanárom mondta, hogy várjak még, ne menjek sehova, azért ne felejtsem már megemlíteni a Magyarokhoz verseket. Mondtam, hogy én azokat nem szeretem :) Elkerekedett szemek, értetlen nézés, hogy de hát azok a fő művek stb stb. Mondtam róla pár szót, hadd örüljön. Négyest kaptam amiért haragudtam, mert mindig színötös voltam magyarból.
Felvételin Arany Jánost. Egy bazi kukkot nem tudtam kinyögni annyira izgultam. Felvettek :D

süti beállítások módosítása