Skip to content


Vasárnap legyen zárva a Tesco?

Szerző: Droli - 2010.05.06. 07:01

Bookmark and Share

Mostanában ismét fellángolt a vita az üzletek vasárnapi nyitvatartásáról - mintha ez lenne a legnagyobb gondunk -, és mivel ezzel kapcsolatban elég nagy kavar van a fejekben, hadd’ írjak le pár dolgot. Kereskedelemben dolgozom pályakezdő korom óta, alkalmazottként és vezetőként is, van némi rálátásom.

 

Szóval először a tények: ma, ha valaki vasárnap dolgozik, akkor 50%-os vasárnapi pótlékot kap (a rendes órabérén felül), valamint egy másik szabadnapot - pénzügyileg tehát jól jár a dolgozó. És ha figyelembe vesszük, hogy vasárnap a vezetőség erősen csökkentett létszámmal van jelen, és ezáltal nem magyaráznak feleslegesen, valamint nem várható semmilyen központból érkező, a valóságtól teljesen elrugaszkodott atyaúristen érkezése, bízvást állíthatom, hogy idegileg is. Tehát a vasárnapi munka nem olyan rossz dolog, sőt, több előnye van, mint hátránya. Sok helyen a belső szabályzatban is le van írva, hogy senki nem formálhat jogot arra, hogy minden vasárnap dolgozzon.

 

A vásárlók is szeretik a vasárnapi nyitvatartást: a vasárnap a hét harmadik legforgalmasabb napja, sőt, nyáron sokszor a második, tehát igen sokan vásárolnak ekkor. A vásárlóközönség elég vegyes: egyrészt vannak az “elfoglaltak”, akik ilyenkor tudnak vásárolni (hétköznap dolgoznak, szombaton nem akarnak tolongani); aztán vannak a “rajongók”, akik minden nap vásárolni járnak, és ki nem bírnának egy napot sem a szeretett hiper nélkül (ők azok, akik karácsonykor is nyitva tartattnák a boltot); aztán vannak az “unatkozók”, akik vasárnapi program gyanánt bolyonganak órákat egy hiperben; és a “beugrók", akik a vasárnapi nagy közös családi program után beugranak egy kenyérért, és viszik a fél boltot. Nem csoda, hogy a felmérések szerint az emberek 58%-a elutasítaná a vasárnapi kötelező bezárást, és csak 37% támogatná (Medián, 2007).

 

Szóval a dolog működik, igény van rá vásárlói és kereskedői részről is, de hát ha valami működik, miért ne verjük szét: a KDNP népszavazást indítana a témával kapcsolatban, a kereskedelmi alkalmazottak szakszervezete támogatásával (ez utóbbiról kérdezzétek a hiperben dolgozó ismerőseiteket, vajon hallottak-e a KASZ-ról egyáltalán...), és bár a cél nemes (“vasárnap legyen a családoké meg az emberi kapcsolatoké, aaah!”), nem látom, hogy ezt miként szolgálja az, ha bezár a Tesco. Hivatkoznak arra is, hogy Nyugat-Európában ez már régóta így van, és hát Nyugat-Európa ilyenkor etalon, adu ász, ütőkártya. Az, meg hogy tapasztalataim szerint például Franciaországban, Angliában, Spanyolországban és Írországban az üzletek vígan nyitva vannak vasárnap, nyugodtan hagyjuk figyelmen kívül. (A többi országról nem tudok nyilatkozni, nincsenek tapasztalataim.)

 

És hát jön a legnagyobb kérdés, hogy ha bevezetnék a vasárnapi zárvatartást, lennének-e elbocsátások. Itt a “bezáráspártiak” fő érve az, hogy nem, hiszen a forgalom átmenne a többi napra, tehát a vasárnapi jelenlétet át kellene csoportosítani oda. Logikailag helyes az érvelés, de a gyakorlatban nem így működik. Aki ezzel érvel, az figyelmen kívül hagyja a hiperes vásárlási szokásokat: aki bemegy a hiperbe egy bevásárlólistával, általában nemcsak azokat veszi meg, hanem egy csomó más “felesleges” terméket is - mert “marha ócsó’!” Erre kiváló példa lehet a kb. 10 cm-es ásó-kapa-gereblye szett; kizárt dolognak tartom, hogy valaki azzal a céllal menjen a hiperbe, hogy “kell egy három darabos, 10 cm-es ásó-kapa-gereblye szett”, sőt, ha ilyet mondana otthon, a kedves házastárs körberöhögné a gyerekekkel együtt. Én viszont nem értem, hogy akkor hogyan adhattunk el több ezret ebből a sz... ööö termékből. Minden vásárlásra jut ilyen termék: a gyerek kibömböli a labdát, a feleség a dezodort, az anyós a bugyit (megjegyzés: ezek közül a gyerek bömbölését lehet a legjobban elviselni), tehát elmaradnának ezek a “felesleges” vásárlások (önmagában nem lenne baj!), amiből a hipernek az árrése származik (mert nem a 9 Ft-os kifliből meg a százforintos kenyérből él a hiper). Ez nem menne át a hét többi napjára, ezért a nem-élelmiszeren elég komoly forgalomkiesés lenne ebből. Ez pedig elbocsátásokkal járna, mivel a hiper bérkerete az forgalomfüggő. De aki nem hisz a fenti példában, itt van a Tesco szóvivőjének nyilatkozata: „Egy esetleges korlátozással a vásárlók döntési szabadságukat veszítenék el, munkatársaink pedig azt a kiemelt munkabért, amit a pihenőnapokon végzett munkáért kapnak. A döntésnek pedig kihatása lehet a munkanélküliségre is a lehetséges elbocsátások miatt.” Vagy az Auchan “finom” nyilatkozata: “Az intézkedés nem feltétlenül járna elbocsátásokkal. A bércsökkenés viszont jelentős lenne, aminek mégiscsak az alkalmazottak látnák kárát.”

 

Tehát összefoglalva:

  1. A vasárnapi zárvatartás elbocsátásokkal járna – a dolgozó rosszul jár (Hofi mondta: “ A dolgozó járjon jól! Ott a járda :-)

  2. A vásárlók nagy része nem járna jobban, mivel szeret vasárnap vásárolni

  3. Nem látom az összefüggést, hogy ha bezár a bolt, attól hogyan javul a családok életminősége, és a társadalmi kapcsolatok

 

Még jobban összefoglalva: tényleg nincs nagyobb problémánk?

 


Címkék: multi munka vásárló hiper

A bejegyzés trackback címe:

https://tudtad.blog.hu/api/trackback/id/tr611974535

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vasárnap legyen zárva a Tesco? 2010.05.07. 10:25:59

Mostanában ismét fellángolt a vita az üzletek vasárnapi nyitvatartásáról - mintha ez lenne a legnagyobb gondunk -, és mivel ezzel kapcsolatban elég nagy kavar van a fejekben, hadd’ írjak le pár dolgot. Szóval először a tények: ma, ha valaki vasárnap dolgo…

Trackback: Képzelt riport egy áruházigazgatóval 2010.05.06. 11:29:47

Megosztom A most következő írás pusztán a képzelet szüleménye, így minden bizonnyal pontatlanságokat is tartalmaz. Bármilyen a valósággal való egyezőség, illetve hasonlóság a véletlen műve! A budaörsi Octathlon sportáruház parkolójában állunk, az op...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vorg a Halhatatlan Báró 2010.05.06. 08:34:12

Az összefüggést én sem látom a jobb kapcsolatok és a bolt bezárása között. Ahol szar a hangulat ott szar akkor is, ha vasárnap nyitva van a teszkó, szar akkor is, ha zárva. Mi a különbség? Még egy tábla csokit se tudok venni, hogy javítsak a hangulatomon :D

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.05.06. 09:43:00

Nem a vásárlók családi élete javulhat, hanem a dolgozóké, ha tudják azt, hogy fixen minden vasárnap szabad. Jelenleg tervezhetetlen a kereskedelemben dolgozók családi élete, hiszen egy hónapban csak egy szabad hétvégéjük van, és ráadásul azzal sem tud előre tervezni, hiszen csak egy hónapra látják előre a beosztásukat. Persze főnökfüggő, hogy a dolgozók jelzéseit figyelembe veszik-e a beosztásnál.

Ausztriában már szombat délután sincsenek nyitva a boltok, mégsem áll meg az élet. Nem csak a fogyasztói társadalom létezik, mint életforma. Másrészt pedig kinek árt, ha nem fogy annyi kínai import 10 centis gereblye?

Szóval én egyetértek a bezárással. A kieső vasárnapi pótlékot pedig kompenzálnám magasabb éjszakai pótlékkal, így a dolgozók sem járnának rosszul. Persze az, akit nem bocsátanak el. Ez az egy hátrány nyilvánvalóan megvan, hogy valamekkora elbocsátások lesznek. A kereskedelemben különben elég nagy a fluktuáció, úgyhogy az elbocsátottak gyorsan találnának üresedést valamelyik közeli áruházban.

Szakaly Gyorgy · http://szakalygy.uw.hu/index.html 2010.05.06. 10:35:43

Erről már sokat hallottam.
Viszont azoknak a véleményét még nem hallottam, akik a giga-hipermarketekben dolgoznak vasárnap, és úgy tudom, hogy ők semmilyen szakszervezetnek nem tagjai.
Tehát egy olyan szakszervezet akarja "megmenteni, felszabadítani" ezeket a dolgozókat (is), akiknek hozzájuk semmi köze, és akik meg sem kérdezték az érintetteket, hogy ők ezt akarják-e.
Ráadásul a Tesco belső szabályzatából arra lehet következtetni, hogy a dolgozók között harc dúl azért, hogy minél többször dolgozhassanak vasárnap. Ez pedig azért van, mert nevetségesen alacsony bérért dolgoztatják őket. A vasárnapi munka egy kicsit dobhat a fizun, ha besikerül.
Felmerül a kérdés: akkor miért foglalkozik egy szakszervezet olyan dolgozók munkakörülményeivel, akik nem is neki fizetnek tagdíjat?
Ez bizony gazdaságpolitika. Ha a csak vasárnap ráérő emberek nem tudnak vasárnap vásárolni, akkor kénytelenek lesznek a lakóhelyükhöz közelebbi kisebb bolba elmenni hétközben. Na, ezeknek a kisebb boltoknak a dolgozói ennek a szakszervezetnek a tagjai.

Egyébként a környékünkön csaknem minden kisebb bolt is nyitva tart vasárnap délelőtt. Tehát a szakszervezet tagjait is érinti ez a probléma, és bizonyára az ő ösztönzésükre született ez a tervezet.

Egyébként én a kisebb, magyar kézben levő boltokban vásárolok, ha egy mód van rá. Nem a külföldiek zsebét akarom tömni, és minél kevesebb mérgezett áruval akarom magam ellátni.
Szerintem amennyivel olcsóbb az áru a nagyoknál, annyival több benzint és időt kell rápocsékolni egyilyen bevásárlásra. A két bevásárlási rendszer teljes bekerülési költsége így kb. egyforma, vagy nevetségesen kicsi a különbség közöttük.

Ha van elegendő vásárlói igény a vasárnapi vásárlásra, akkor az igényt ki kell elégíteni.
Sok ember van, aki szombaton is dolgozik, és csak vasárnap ér rá feltölteni az éléskamrát. Én például gyakran vásároltam vasárnap.

qwerti (törölt) 2010.05.06. 11:08:32

Régebben kisvárosban éltem, ahol már szombaton sem volt bolt. De baj sem volt, péntek délután 4kor(!) amikor végeztek szüleim a munkában elmentünk és bevásároltunk. Igaz ehhez az is hozzátartozik, hogy volt kert, volt tele mélyhűtő, annyira nem függtünk a bolttól. Viszont a hétvége mindig szabad volt. Mostanában viszont ha akarok szervezni egy kis összejövetelt hétvégre, folyamatosan jön a válasz, nem tudom, lehet hogy dolgozom, nem jó, megint dolgoznom kell, stb. Szóval valahogy az arany középutat kéne megtalálni... túlzottan el is kényelmesedtünk, sok családnak már az a hétvégi program, hogy elmegyünk bevásárolunk. Szóval nem csak az igényeket kéne nézni (attól függetlenül, hogy szinte minden vasárnap vásárolok). Szimpatikusabb a nyugati (vasárnap zárva) modell...

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 12:43:51

Gyorsan leszögezem: ez a téma pusztán a vasárnapi nyitvatartásról szól, és annak következményeiről. A gereblye csak egy példa volt, hogy miből van az áruház árrése. Sajnos amíg van, aki megveszi a sokszor bejáratokon lévő semmire sem használható távol-keleti csodákat, addig azt a hiper árulni fogja - másrészt viszont nem az áruház felelőssége a "népnevelés". Amíg Molnár Anikó el tudja adni idétlen sztorijait Eddie Murphy filmajánlatának visszautasításáról, és ezt az emberek "megveszik", addig ő el fogja adni. Itt viszont megint nem az a megoldás, hogy tiltuk be Molnár Anikót (pláne Eddie Murphyt :-)

@bogancs: A dolgozók nem járnának jobban; ott van az írásban az Auchan és a Tesco nyilatkozata. Az a dolgozó járna jobban, aki maradna. Amúgy erre van egy áthidaló megoldásom: legyen kötelező a legalább havi két szabad vasárnap minden dolgozónak. Most is meg lehetne a dolgot oldani, de tényleg főnökfüggő.

@Szakaly Gyorgy: a Tesco csak példa (otthon a Tesco testesíti meg "a hipert") ,de speciel az ő belső szabályzatukat pont nem ismerem :-)
A szakszervezetes rész a legérdekesebb szerintem: vajon tudja-e a 35.000 CBA-s, hogy valakik a nevükben aláírták azt, hogy ők, mind a 35.000-en ezt támogatják? Tudják-e a KASZ-osok, hogy mit nyilatkoznak az ő nevükben?

@qwerti: ez így van (amúgy az "emberi kapcsolatos" részekkel egyetértek mindenkivel, tényleg elkényelmesedtünk ), de akkor hol maradnak például a vasárnap dolgozó vendéglátósok? A kisboltokban dolgozók? Mert ővelük az "emberi kapcsolatok jegyében" továbbra sem kívánnak törődni!

A konklúzióm: a vasárnapi nyitvatartást ott lehetne megszüntetni, ha senki nem vásárolna vasárnap. Akkor még törvény sem kellene erről :-)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 12:45:23

Ja, nyugati modell: Az írek például nyitva vannak karácsony másnapján, húsvétkor végig, az egyszem nemzeti ünnepen... na, az már tényleg túlzás!

qwerti (törölt) 2010.05.06. 13:11:16

@Droli: Ez is igaz, ha jól emlékszem ausztriában még a benzinkutak nagy része is zárva van vasárnap. Valamifelé szabályozó erőnek midnenképp kell(ene) lennie, mert durván elvonatkoztatva ilyen alapon dolgoztathatnának gyerekkel, mert ők biztos olcsóbbak. Nagyon sokrétű a kérdés, de valahogy arra szavaznék hogy vasárnap legyen a pihenésé. Már csak arra is jó lenne, hogy az emberek kicsit megtanulnák kezelni a helyzetet, hogy mi van akkor ha 1 napig nincs bolt. Mindig elszörnyűlködöm, amikor van egy munkaszüneti nap, és előtte nap az emberek 2 pupozott szekérrel jönnek ki a boltokból...

pizs (törölt) 2010.05.06. 13:51:45

Örökös vita és téma ez. Kézfentartással lehetne szavazni, mert az egyedülállónak jó, ha hétvégén dolgozik, a kapcsolatban lévőknek csak egydarabig, mert pénzt gyűjtene... a vasárnap mindenkinek járna, hogy kikapcsolódjon, untig elég egész héten gürizni. Igaz vannak szabadnapok is hétközben, de akkor is. Kapcsolatok mennek tönkre, mert hétvégén is dolgoznak...
Minden ilyen helyen egy szavazás kell, hogy legyen. Először is. Bár abban a pillanatban sem lesz igazi szavazás, mert félni fognak a dolgozók, hogy másnap repülnek... Itt a kereskedelmi illetékesnek kell döntenie! Akár műszak pótlék, akár nem. Legyen megfelelő a fizetés és akkor nem a műszakpótlékért fognak dolgozni!

Sátán meg a Jocó 2010.05.06. 14:56:47

Nem is tudom, hogy maradt fenn az emberiség eddig vasárnapi nyitvatartás nélkül.

Horizont 2010.05.06. 15:34:35

Más szakmákban is dolgoznak vasárnap az emberek! Tiltsuk meg? Kicsit furcsa, hogy azok nyomatják ezt a be kell zárni vasárnap akik nem is dolgoznak vasárnap (se!!) Sajnálatos, hogy a magyar bérek olyan alacsonyak, hogy szükséges valakinek a vasárnapért járó pótlék is! Inkább ezen rugóznának! Valóban régen is megéltünk kisboltokkal, hétköznapi nyitva tartással. De most menjünk visszafelé? Ezzel erőltetni ezt a "családi szeretet" kérdést meg annyira nevetséges és szánalmas. Ha valaki nem családszerető és családközpontú, otthon ülhet egész héten mindennap akkor se lesz jobb annak családnak, ha valaki szereti a családját attól, hogy vasárnap műszakban van "működik" minden! Nem ez a fő probléma se a családi életben, se a munkavállaló életében!
KDNP következő lépése a kötelező vasárnapi reggeli mise lesz???

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 16:00:52

@bokapiri: így van, ez egy örök téma :-)

Szerintem az lenne a legjobb, ha a kereskedelemben dolgozók döntenék el ezt. Én még egy olyan megoldást is el tudok képzelni, hogy vasárnap is nyitva tarthat bárki, de az alkalmazott a vasárnapi munkavégzést megtagadhatja, és kérheti az aznapi munkanapjának egy másik napra való átpakolását - mindezt persze a munkáltató nem szankcionálhatná. Aztán ajánljon olyan pótlékot, hogy a munkavállaló bejöjjön dolgozni! Ha valakinek meg minden pénznél fontosabb a a szabad vasárnap, akkor nem dolgozna azon a napon. Ez a rendszer a hiperekben jól működne.

Nesebar 2010.05.06. 16:20:30

Én minden 2. vasárnap dolgozom, és a faszom ki van vele. Vasárnap legyen free, de kiskapuk nélkül!!!

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 16:23:38

Belső levél a Tesco-ban (kérdés, valódi-e):

penzcentrum.hu/cikk/1023409/1/kegyetlen_tesco-level_a_dolgozoknak_ezrek_kerulhetnek_utcara

"Az állítólagos dokumentumban a cég leszögezi: amennyiben vasárnap be kellene zárni az áruházakat, a dolgozók 15%-a (3000-3500 fő) kerülne utcára. A dolgozók a vasárnapért járó kiemelt bérezést is elbukhatják, így -a vezetőség szerint- egyes dolgozók fizetése akár 80%-kal csökkenhet. "

Gabiiiiii 2010.05.06. 16:24:03

@qwerti: majd ha a te szuleid is 6-7-ig dolgoznak penteken is ,ti is vasarnap fogtok nagybevasarolni.Az en gyerekkoromban sem voltak nyitva hetvegen az uzletek,de a szuleim sem 7-ig dolgoztak

divatdrukker 2010.05.06. 16:38:48

Azért jó, hogy megszabadultunk az SZDSZ-től, erre jön egy újabb törpepárt (aki ráadásul saját erejéből annyi szavazatot sem kapna, ahány "tagja" van), és ismét nevelni akarja a népet, és ráerőltetni a többségre a saját akaratát.

odamondó 2010.05.06. 16:40:18

Íreknél éltem ott nyitva vannak mindig. teljesen jó. most olaszoknál élek, hát mit ne mondjak katasztrofális a helyzet... így nem csak pénteken van akkora dugó mint állat hanem szombaton még annál is jobban. képzeljetek el egy átlagos pénteki őrületet... azt szorozzátok meg 10el. Otthon is kb. ez lenne. Nekem változó munkanapok miatt főleg idegesítő... (mondjuk itt van havi 1 vasárnap amikor nyitva van adott hiper.)

énis 2010.05.06. 16:44:45

@odamondó: de az olaszoknál van napközbeni szieszta nem? Déltől -háromig asszem.. nem is igen lehet összehasonlítani..

misc · http://misc.blog.hu 2010.05.06. 16:48:46

svédországban szintén nyitva vannak vasárnap is a boltok

Bartoki 2010.05.06. 16:50:14

Ha a többség tényleg ellenzi a vasárnapi bezárást, akkor miért kell félni a népszavazástól? :)

vent 2010.05.06. 16:51:01

@Horizont: Miért, azt hogy vasárnap nyitva kell lenni azt is azok nyomatják, akik nem dolgoznak vasárnap...

Clarimonde 2010.05.06. 16:55:27

én ugyan nem kereskedtem, hanem szolgáltattam, de lett volna ott palotaforradalom, ha bárki el akart volna tiltani minket a fő pótlékos munkanapunktól (javarészt diákok, fiatalok voltunk ott, ja) - szóval ebből kiindulva gyanítom, hogy -pláne a sok alkalmazottat foglalkoztató egységekben - nem volna lehetetlen önként jelentkezőkkel megoldani a vasárnapokat. Mondjuk nem mintha olyannyira szükségesnek találnám azt, hogy minden áldott vasárnap akár késő estig is nyitva legyenek ezek a vackok, de ezek szerint csak megéri nekik... Amúgy is tartózkodom a vasárnapi vásárlástól, többek között azért is, mert ezt a közelemben csak egy makulátlan tisztaságú, rendezett, hihetletlenül olcsó és igényes CBA-ban tudnám megtenni, ahol nem szívesen teszem ki magam a (minden bizonnyal a csúnyamultikkal szemben agyonfizetett) hétköznap is tündéri alkalmazottak vasárnapi szívélyességének.
Éljen a szombat délelőtti piacolás!

Nesebar 2010.05.06. 17:00:32

@Clarimonde: Melyik ez a bolt? Érdekelne...

tölgyes 2010.05.06. 17:02:01

A cím egy kicsit demagóg! Most fenyegette meg a Tesco a dolgoóit: ha vasárnapi munkaszünetet akarnak, akkor kirúgják őket..!

pistikus 2010.05.06. 17:07:21

30 éve húzom az igát az élelmiszer iparban.adjuk vissza a hétvégét a kiskereskedelemnek.én is tudom, te is tudod,multik meg főleg.

Clarimonde 2010.05.06. 17:07:50

@Nesebar: hát engem is:]
mer' a valóságban ez (mármint amikor kényszercbázom) kb. ahhoz a monty python epizódhoz hasonlít, amikor az ember jön-megy valami létesítmény szobái között, ahol több különböző verbális módon inzultálják meg alázzák a kedves vendéget

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 17:08:53

@Bartoki: Ha népszavazás lenne erről, fene bánná, amúgy tuti megbukna már a részvételen is, de könnyen lehet, hogy ismét az érintettek feje felett fog erről dönteni pár politikus. Mert ha a KDNP ezt benyújtja a parlament felé, ott meg megszavazzák természetesen szigorúan szakmai szemmel, ahogy szokták (vicc volt), akkor mi van?

NGA 2010.05.06. 17:08:56

@Gabiiiiii: A Lidl este kilencig,Tesco hétköznap is is éjjel-nappal,Spar szintén este kilencig van nyitva,akkor miről is beszélünk itt a 6-7 óráig tartó munkával vagy te reggel 6-7 órára gondoltál mert akkor már nyitva minden élelmiszerüzlet. :-) Egyébként az én feleségem este 8 óráig dolgozik és eddig nem gyakran fordult elő hogy komplett hétvégéje lett volna(hévégi pihenőnap:P-Szo. vagy V.-H).ezek ellenére érdekes de mi mindig be tudunk vásárolni időben és amúgy van spájz,fagyó,konyhaszekrény amibe be lehet raktározni az élelmiszert,és nem kell kétségbe esni ha hirtelen valami kell vagy jön valaki.A maszek kisboltok is nyitva vannak hétvégén és arra törvény van hogy akkor a tulajnak kell az üzletben kiszolgálni.Bocs.

sncf 2010.05.06. 17:14:01

Javaslom, hogy vasárnap - a családok békéje érdekében - ne járjanak a vonatok és a buszok se, hadd pihenjenek a vasutasok és a buszsofőrök is családjukkal. Továbbá zárjuk be - ahogy valaki tévesen írta osztrák mintára - a benzinkutakat is; aki vasárnap egy tank benzinnél messzebbre akar utazni - a családjával - az menjen külföldre, ahol tud tankolni.

Dr Kangörény 2010.05.06. 17:16:21

Szívesen mondanám, hogy leszarom a vasárnapi nyitvatartást, mert ha betiltják, majd éjjel fogok vásárolni (mert utálom a tömeget), de nyakam rá, hogy a következő lépés ezektől a baromktól az lenne, hogy betiltják az éjjel-nappali nyitvatartást is.

Javaslom kötelezően bevezetni a hétfő-péntek munkanapokat és a 8-16 30-ig tartó munkaidőt.
Igaz, hogy akkor soha semmit nem lehetni elintézni, mert akkor ugye mindenki egyszerre dolgozna, de milyen jó lesz, hogy a buszokon, vonatokon mindenhol ugyanakkor lesz tömeg, ha szabadságot kell kivenni egy sima bevásárlásra, vagy tankolásra, vagy mozizásra, esetleg mindezeket munkahelyről elszökve tudnánk megtenni.

Aztán az egész család boldogan, együtt kapna szívinfarktust a rengeteg szabadidejében.

tölgyes 2010.05.06. 17:19:34

@Kangörény_: Itt van egy érdekkonfliktus, ami nem új keletű. Ön vásárolni akar, az eladó meg szeretne a családjával lenni..a Tesco pedig minél nagyobb profitot akar, és el akarja adni azt a sok sz@rt, amit Ön önfeledten meg is vásárol...:::))

szgyula 2010.05.06. 17:20:13

Egy népszavazás több milliárd forint. Ja, és vasárnap van. Azaz akik nem akarják, hogy vasárnap dolgozzanak az emberek, azok vasárnapi munkára kényszerítenek egy csomó embert.

A több milliárd forint az kb. annyi, amennyit a kormány idén még búcsúzóul kivett az oiktatásból (mert nem tudom hány évtizede idén először csökkent a normatíva, ráadásul tanév közben).

evacat 2010.05.06. 17:26:03

A hócipőm tele van azzal, hogy a szegény kereskedelmi dolgozóknak nincs vasárnapjuk és nem tudnak közös családi programot szervezni. De nem kötelező oda menni dolgozni! Aki oda belép, annak tudatában lép be, hogy bizony vasárnap is dolgozni kell./főleg, hogy még jobban is fizetnek érte/ És akkor a metróvezető vasárnapi programjával ki foglalkozik? Nekik is van családjuk, de még sosem hallottam, hogy állitsuk le a metrót vasárnap!

Dr Kangörény 2010.05.06. 17:26:06

@tölgyes: Igaz, ezt nem vitatja senki, azonban a vasutas, a buszsofőr, a bányász, a rendőr, az orvos, a benzinkutas, a pincér, a szakács és még sorolhatnám, hogy ki mindenki akarna a családjával lenni, és azok, akik most a kereskedelmi dolgozók családi életét féltik, simán leszarják ezeknek az embereknek az érdekeit.

Mert azt hiszem, kedves tölgyes kolléga, akik most a vasárnapi zárvatartást preferálják, azok minden gátlás nélkül moziztak, vásároltak benzint, utaztak vonattal, busszal vasárnap, amikor az érdekük ezt kívánta.

jog-ász 2010.05.06. 17:28:33

tök nyűg a vásárlás, jó tullenni rajta, néha tök jó hogy ünnepnapokon semmi nincs nyitva, néha meg nagyon jó lenne ha nyitva lenne. ugyhogy ne kényszeritsenek mán rá senkit arra amit nem akar. dönthessék el az üzletek-pl cba- ők zárva vannak.

vincere 2010.05.06. 17:28:42

Luxemburgban is nyitva vannak vasárnap délelőtt vagy délután (egyelőre), legalábbis számos szupermarket, de még bútorbolt is. sőt, szombaton minden (butikok, minden) este 6-ig van nyitva. igaz, a szupermarketek kivételével hétköznap is.
itt szombaton egész nap "élet" van a városban ettől, estig vásárolnak az emberek, és láthatóan nem boldogtalanok ezért.
amíg valami nyitva van, addig vásárolni is fognak az emberek, ez mindenhol így van, persze vásárlóként senki nem fog belehalni, ha vasárnap nem költheti a pénzét, a cégeknek azért nagy veszteség lesz. de ha csak munkaügyi kérdésként nézzük ezt, akkor kérdezzék meg valóban a hiperekben minimálbérért gályázó eladókat, hogy mit szeretnének. biztos nagyon sokan vannak közülük, akik szeretnének több pénzt keresni, és ezért bevállalják önként a vasárnapi munkát, a gazdaság más területein is van szép számmal példa az önkéntes hétvégi munkavégzésre. szerintem aki ezt szívesen bevállalja, azt nem kellene megfosztani a pluszkeresettől, de mondjuk legyen meg arra is a lehetőség, h. ne vállaljon vasárnapi munkát, ha nem akar, tehát a cég ne kötelezhesse erre. egy hiper szintjén biztosan van elég ember egy rugalmas rendszerhez.
összefoglalva, ismerjék meg az érintett dolgozók valódi érdekeit a döntés előtt.
még jobban összefoglalva: tényleg, hihetetlen, h. ez a legnagyobb probléma...

vincere 2010.05.06. 17:31:56

@Kangörény_: no igen. nem beszél senki azokról a százezrekről (milliókról?), akiknek a munka jellegéből adódóan a hétvége ugyanolyan nap, mint a hétköznap. ilyen alapon legyen zárva minden étterem, mozi és színház vasárnap is, nem?!
szerintem diktáljon a piac, mármint a kereslet-kínálat elve, persze a törvények, munkavállalói jogok betartásával.

Wickie79 2010.05.06. 17:32:13

Hat,nem is tudom...Kereskedelemben dolgoztam sok evet,de a vasarnapi potlekok valahogy midig elmaradtak....ugyanazt a penzt kaptuk mindannyiam,mint hetkoznap....Es tavaly mar a fizetett unnep sem volt fizetett unnep,mondvan,hogy zarva a bolt,nincs bevetel....Ez Magyrorszag...Ami mukodik Europaban mindenhol,na az Magyarorszagon tuti nem...

Betkó 2010.05.06. 17:35:38

Hellóka,

Nem volt időm végigolvasni az összes hozzászólást, sőt...

A levél írójához hasonlóan jómagam is kereskedelemben kezdtem és vagyok a mai napig. Én is megjártam a lépcsőfokokat, igen, a Tesco-nál is dolgoztam.

Van igazság abban, amit ír, de Én máshogy látom és éppen ezért nem dolgozom már a Tecsóban.

Napi túlórák vezető beosztásban: nincs fizetve.
Alapszinten igen, de olyan lecsökkentett létszám van, hogy kell is - kötelező- túlórázni.
A beosztást 2 hétre előre kell tudatni a dolgozóval...
Nem lehet semmilyen programot rendesen megszervezni előre, mert bármikor bármi közbejöhet...
A család, a barátok csak este, munka után látnak, ha egyáltalán.
Én csináltam beosztást ezeken a helyeken. Senkinek nem tetszett. Nem lehet nyáron törvényesen megcsinálni...

A vasárnapi zárva tartás igenis jó lenne, tisztább helyzetet és feltételeket hozhatna. Remélhetőleg, bár valamiért a melósokat csak négyévente kérdezik erről. Ugyanis a politikában MINDENKI vállalkozást működtet.

Nincs fajsúlyos érdekképviselete a kereskedelmi dolgozóknak, sajnos.

Nagyon kíváncsi lennék, ha Mi kezdenénk sztrájkba, ki-mit-hol vásárolna? Étterem is csak addig lenne, amíg el nem fogy a fagyasztóból a husi...

Tudom, hogy a kereskedők (ge*i zsidók) nyomora senkit nem érdekel, de a vállalkozók, az emberek napi szinten velünk találkoznak. Nem vagyunk rendesen bejelentve, mint egy BKV-s vagy közalkalmazott, nincs támogatás az EU-ból, mint a síró parasztoknak, nekünk lófasz van, nem más.

Ha nem tetszik, mehetünk máshova, van még elég hülye munkanélküli tehetséges ember a helyünkre....................................................

Nagykifli 2010.05.06. 17:40:35

A fél életemet a kereskedelemben töltöttem egy "nagyon magyar" üzletlánc dolgozójaként. Elárulom, hogy szívből gyűlöltem a vasárnapi műszakot. A munkatársaim úgyszintén. Az 50 % - os pótlékot ugyan megadták, de a posztban említett szabadnap csak a jelenléti íven létezett, a valóságban megállás nélkül dolgozni kellett. Ha szóvá tette valaki, akkor pillanatokon belül munkanélküli lett az illető. Nem beszélve arról, hogy a család átlag hétvégén van otthon, így hát nincs egy nap a héten, amit együtt tölthetne velük az ember. Tehát nagyon kétlem, hogy a ker.-ben dolgozók imádnak vasárnap dolgozni. De tényleg kíváncsi lennék más érintettek véleményére is. Én szerencsére már megszabadultam a ker.- ből, és soha többet nem szeretnék ott dolgozni.

Horizont 2010.05.06. 17:41:47

Miért pont a kereskedelemben dolgozókat emelték ki?
Valami mögöttes szándék van mögötte?
Az ki van zárva, hogy a dolgozó emberekért aggódjanak.....

chloé~ 2010.05.06. 17:44:35

@énis: nem, hiperek esetében nincs Olaszországban szieszta, észak-olaszországban meg kifejezetten ritka. És ha egy hiper egy úgymond plázán belül található, akkor az vasárnap mindig nyitva van.

thinker_ 2010.05.06. 17:45:50

úgy látom, hogy a hiperek beépített bloggerei féltik a bevételt...

suo tempore 2010.05.06. 17:46:55

majd jön az,h hétvégén basszuk ki a betegeket a kórházakból, mert szegény nővérek, orvosok is csak emberek és családjuk van

Ausztriában már lazítottak egyébként, a metrókban vannak boltok, amik vasárnap is nyitva lehetnek

óriás 2010.05.06. 17:48:43

Náluk van egy gyűjtés a vasárnapi gyakorlatról:
eltecon.blog.hu/2010/04/26/vasarnap_zarva_1

Nagykifli 2010.05.06. 17:50:03

@szévike: Erre csak annyit válaszolnék, hogy ha vasárnap nem tudsz boltba menni, az nem olyan gáz. De ha az orvos vasárnap nem dolgozik, az nagyon gáz lenne. És ugyanez áll a tűzoltókra, mentősökre, stb. Ezeket ösze sem lehet hasonlítani a kereskedelemmel. Az ő munkájuk létfontosságú, életek múlhatnak rajta. Ha éppen nem tudsz venni valamit, mert zárva a bolt, az jó eséllyel túléled.

Kata78 2010.05.06. 17:50:35

Droli!

A franciaknal hol? Tobbszor toltuttnk mar ott nem keves idot, de vasarnap ok is zarva voltak. Az ireket meg hagyjuk inkabb, mert ez meg a lo masikoldala. Botrany, amit dec 26an muvelnek peldaul.

leningrad · http://malackacico.blog.hu/ 2010.05.06. 17:50:54

Ugy birom, amikor elojonnek a "bezzeg gyerekkoromban nem volt gond hogy nincs vasarnap bolt, anyuek megjottek 4kor a munkabol es bevasaroltak penteken" tipusu szovegek. Az egy mas vilag volt, emberek! Anyukam sem ertette sokaig, hogy hogy lehet az, hogy 7-8 korul esem haza munkabol (nem jarsz be idoben? el vagy maradva? - kerdezgette). Most, hogy egy magankezben levo patikaba kerult (bizony, MAGYAR patika), mar nem kerdezget. Igaz, nem is zarjak be az ajtot delutan 4kor (penteken 1kor).
Ha annyira segiteni akarnak rajtunk, akkor inkabb a rovidebb munkaidot es tobb penzt oldjak meg, szinten nyugati mintara!
Szeretnek nyugati mintaju tomegkozlekedest, es nyugati eletszinvonalat.
Igerem, meg a templomba is elmegyek vasarnap ha ezt osszehozzak nekem.
Koszonom.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 17:53:09

@Betkó: @Nagykifli: hozzáteszem gyorsan, mindkettőtök írásában benne van, hogy az áruház törvényellenesen járt el a vasárnapi munkavégzéssel kapcsolatban (nem fizettek pótlékot, szabadnap "elsumákolása"). Szerintem inkább ezek ellen kellene fellépni! Ugyanis ha vasárnap zárva kell majd tartani, akkor tipikusan ezek lesznek azok a boltok, ahol egyszerűen kirúgják a hétvégéseket, és a megnövekedett péntek-szombati forgalmat megcsinálják a normál létszámmal, fizetetlen túlórákkal!

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.05.06. 18:03:43

Nem értek egyet ... legyenek zárva a boltok, ne legyen bronz, ezüst vagy aranyvasárnap. Ez van Ausztriában, és még egy osztrák sem halt bele ..

Asszem kell erről nekem is írni egy posztot ...

Nagykifli 2010.05.06. 18:04:11

@Droli: Felléptem ezek ellen, szerencsére hamar találtam munkát utána. :-)
Azt még hozzátenném, hogy az én esetemben nem voltak hétvégések, normál alatti létszámmal kellett megcsinálni a hétvégi forgalmat is. A túlórák pedig eddig sem voltak kifizetve, és ahogy volt munkatársaimtól hallom, azóta se hozták szokásba.

NGA 2010.05.06. 18:04:45

Annak idején amikor a feleségem elkezdte a szakmát még szó nem volt vasárnapi nyitva tartásról.Ő a szakmát választotta nem a vasárnapozást,azt törvényileg a multik nyomására kényszerítették az emberekre,mert különben,ha nem kapnak jelentős engedményeket és lehetőségeket be sem jöttek volna az országba.Az hogy a profitot kiviszik az országból amiért a magyar dolgozik meg még vasárnap is az persze nem lényeges.Amúgy miért nincs Németországban és Ausztriában Tesco,talán mert nem kell nekik a gagyi szar és érdekes ők megtudják olanii a vasárnapot hogy a családé lehessen.

Alikam 2010.05.06. 18:09:35

Akinek az egy program, hogy vasárnap egy hipermarketben ténfereg az egy állat....

nyafnyaff 2010.05.06. 18:10:21

@NGA: Kár a gőzért láthatod, hogy nekünk a multik diktálnak a sok ember meg még örül is ennek. Mindenkinek ajánlom, hogy lakjon az én lakásomban a Tesco felett, ami minden nap 24.00-ig van nyitva és hétvégén is állandóan pakolnak. Nem baj, viseljük el, mert különben kivonulnak, aztán ehetjük a magyar almát :))))

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.05.06. 18:14:43

Úúúú ne legyen zárva a teszkó! Úúú de rossz lenne!
Úúú, remélem az IMF feltételül szabja hogy nem lehet zárva!
Úúú de jó lenne.

Kalapból nyúl 2010.05.06. 18:19:11

Hát Istenem, nem lenne az a vasárnapi program néhány családnak, hogy a Tecsóban bóklásznak és 10 centis műanyag gereblye- szetteket vásárolnak. A másik kretén réteg, aki minden nap ilyen helyekre jár, hát bambulja majd a maunikát meg a balázst, vagy valami hasonló fost.
Majd bevásárolok szombaton és kész.

Leonard Zelig 2010.05.06. 18:23:52

Azért kéne a vasárnap, hogy a Tescos lúzer dolgozó is megérezhesse, milyen politikusnak lenni és semmit se csinálni egész nap.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 18:24:00

@ktotti: Sok ember örül a vasárnapi nyitvatartásnak? Így van, lásd a posztban említett felmérést. Ez miért baj?

kekegsm 2010.05.06. 18:24:03

Én is a kereskedelemben dolgozom, elektronikai/műszaki multiban, és itt az áruházban nemcsak az összes dolgozó, hanem az összes fönök is jónak tartja a vasárnapi bezárást. A dolgozónak szabadidő, a cégnek költségcsökkentés (4 vasárnap villanyszámlája kb 2500-300 ezer forint például). És itt csak azok vásárolnak vasárnap, akik karácsony este 9-kor ütik az ajtót, hogy most kell nekik villanyborotva.
Nem lenne leépítés egyik cégnél sem, ez csak ijesztegetés.

dover 2010.05.06. 18:28:32

legalább többen imádkoznak majd a templomban a boldogulásukért.
Ahogy Vitya mondaná: win win

amúgymeg szeretném, ha megmondanák, mikor hol és mit csinálhatok.
hátha mégjobban szeretem majd a pógári demokráciát..

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 18:31:18

@Kalapból nyúl: "Hát Istenem, nem lenne az a vasárnapi program néhány családnak, hogy a Tecsóban bóklásznak és 10 centis műanyag gereblye- szetteket vásárolnak. A másik kretén réteg, aki minden nap ilyen helyekre jár, hát bambulja majd a maunikát meg a balázst, vagy valami hasonló fost."

Jó a párosítás, de tényleg :-) A "tiltsuk be a Mónikát!" hasonló érvrendszerre épül, mint a " tiltsuk be a vasárnapi nyitvatartást!" Az, amit szeretnének elérni, nagyon szép, és azzal nehezen lehetne vitatkozni, de a módszer rossz. Orvosok szokták mondani, hogy nemcsak a tüneteket kell kezelni, a betegséget kiváltó okot kell megszüntetni.

@kekegsm: És ki tiltja meg, hogy ne legyetek zárva vasárnap? A lehetőség jelenleg is adott; szó sincs arról, hogy ma vasárnap kötelező nyitva tartani!

Elkeveredett 2010.05.06. 18:35:51

Az összefüggés eccerű: ne a Tecsóba' költsd a pénzed, hanem a templomba'.
Én speciel ismerek olyan családot, akinek belefér a vasárnapjába ez is, az is, és nem érzik úgy, hogy nekik hajjj, beh rossz lenne, netán bűnös lelkek lennének. A keresztény egyházban ukáz a tagoknak a folyamatos térítés meg zsolozsmázás mások fülébe, a kdnp-nek pedig mi maradt? - az istenes vénasszonyok. Azokat meg is akarják tartani.

ReggieHammond 2010.05.06. 18:40:11

@kekegsm: valószínüleg a főnökeid főnökei már nem tartanák annyira jó ötletnek. Amúgy azt magyarázd meg, hogyha van 100 alkalmazott akiket be kell oszatni 7 munkanapra és ezentúl csak 6 munkanap lenne akkor hogy a francba ne lenne elbocsájtás ??? mert a másik két opció, hogy 1: 6 napon keresztül több eladó van bent (valószínüleg feleslegesen) vagy 2: marad a 100 dolgozó csökkentett munkaidővel (elkerülve a kirugásokat) csökkentett bérrel.

A másik meg az hogy számos olyan területen dolgoznak 24/24 ben még piros betűs ünnepeken is amiről hallani se lehet a kis kommünikébe. Mondjuk banki ügyfélszolgálat / UPC ésatöbbi. Ja vagy azért Semjén és Harrach képviselőuraknak azért fontos hogy ha gáz van fel tudják hívni a bankot vagy ha bedöglik a TV/NET a szolgáltatót.

no mail, no problem 2010.05.06. 18:43:12

@bogancs:

Akkor szeretném, ha te is, meg a többi "zárjonbeafranca" agyatlan szájkaratés harcoson kiállnátok amellett, hogy nem dogozhatnak emberek:

- éjjel a telefonos ÜSZ-eken;
- a mentőnél, az áram-, a gáz-, a távhő-, teletfon-, internet- és egyéb szolgáltatoknál;
- a mentők, tűzoltók, rendőrők;
- tömegközlekedési vállaltok;
- nem írhatják elő cégek, hogy a beszállítóik csak hétvégén/éjjel végezhetik el a megrendelt munkát;
- stb, stb.

Ez utóbbi, nekem, mint szoftveresnek könnyebbséget jelent, ez nettó önzés. A megrendelőim nem egyszer előírják, hogy csak hétvégén, vagy csak éjjel, vagy csak hétvégén éjjel dolgozhatok. Képzeld el, mekkora vicc lenne, hogy mondjuk három megyében hétfőtől-péntekig mondjuk egy bank magyarországi összes fiókja bezár, mert szoftveres átállást hajtunk végre, és valaki seggfej politikus (az álszenteknek: okos ember) kitalálta, hogy attól javul az életminőség, erősődnek a családi értékek, ha itt csak 9-5-ig dolgozhatnak emberek, munkanap.

Szerintem ez mérhetetlenül hazug, álszent, és megjátszós döntés. Egyrészt rengeteg ember dolgozik éjjel, meg hétvégén. Azért, mert a szolgáltatásoknak menni kell, vagy azért, hogy más szolgáltatások ne nappal, és hétköznap álljanak, amikor mások igénybe vennék őket. Csak ezt a legtöbben nem veszik észre, nem gondolják végig. Kedves bezárás pártiak, ugye milyen klassz, hogy hétfőn nem a pénteken sütött, háromnapos pékárút lehet kapni a boltban, hanem a frisset? És nem kell három napot várni panelban hétfőig a mínusz húszban, ha péntek este zuhan meg a távfűtés, vagy várni három napot a villanyra, ha leég a trafóház, meg hétvégén is azonnal jön a mentő, a tűzoltó, és a rendőr, és jár a busz, a vonat, meg a villamos, és le lehet ülni a tévé, vagy a rádió elé? Mert ezt is a multik diktálják, okosok?

Másrészt ez rohadtul nem fog változtatni emberek szokásain. Aki hétvégén családi életet akart élni, ki akar kapcsolódni, el akar utazni, az megoldja megának. Eddig is ezt tette, ezután is ezt teszi, mert neki ez a fontos.

Ez mindössze egy álszent baromság, hogy azért vesztek el a családi- és keresztény értékek, mert nyitva vasárnap a hiper, a pláza, sőt, mi több, még a mocskos kertévék is mossák az agyat. (Meg a sznglik, a buzik, és liberálisok.) Nagy hülye ezt mondja, és az is, aki benyalja. Szerintem.

Nyugdijas 2010.05.06. 18:43:25

Nem értem a vasárnapi nyitva tartás miért kérdés. Akkor - ha ennyire fontosak az emberi kapcsolatok - állítsuk le vasárnap az erőműveket, a vonatokat, az egyéb tömegközlekedést, a benzinkutakat és így tovább hiszen ott is emberek dolgoznak, méghozzá nem is kevesen. Vagy azok az emberek ezeknek az "aggódóknak" nem számítanak?
Én nem szoktam vasárnap vásárolni, de utálom a dermagógiát és a képmutatást. Amennyiben piacgazdaságban élünk, úgy bízzuk a piacra a döntést. Ha nincs vevő biztos nem tartanak nyitva az üzletek.

nemecsek ernő áruló 2010.05.06. 18:45:13

Én csak Németországról tudok, ahol vasárnap zárva vannak, de az az ország, és az ő mentalitásuk fényévekre van tőlünk!

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.05.06. 18:53:10

a magamrészirű' már mindent leírtam, posztban és kommentben is, ám eszembe jutott még egy dolog, mégpedig azokról és azoknak, akik a nyugat-európai vasárnapi zárva tartást hivatkozzák: tessék mondani, akkor ugye nemhogy nem kell visszaemelni három évre a gyest, hanem elég fél év vagy egy év gyermekgondozási szabadság is?

magyar bucó 2010.05.06. 18:54:45

@Csípőből Derivált Ejakuláció:
Aki vasárnap dolgozik, nem tud templomba menni. A vásárlónak belefér mindkettő.

De a szidók szombaton, a muzulmánok meg pénteken nem dolgozhatnak.
Viszont senkitől sem lehet megkérdezni a vallását. Megvan a megoldás, háromnapos zárvatartás kell.

nyafnyaff 2010.05.06. 18:56:18

@Droli: mert én pont felettelakom. Felőlem a város szélén nyitva lehet, mert ott nem zavarja a vasárnapomat, de most egész szombat vasárnap pakolnak húzzák a viakoloron a fémkocsit, na ez a probléma nem a vásárlómeg az eladó.

magyar bucó 2010.05.06. 18:56:39

@idelle: Nyugaton a családfő nyolc órai munkájából jól megél a család. Náluk persze, hogy nem vasárnap kell a hétre bevásárolni...

Gyökszi68 2010.05.06. 19:08:24

Szerintem inkább, hétfőtöl-vasárnapig tartson zárva.

öcsi55 2010.05.06. 19:22:45

Dolgoztam olyan munkahelyen, ahol szenteste, szilveszter éjszaka, és húsvét napján is szolgálatban voltam. Az előttem lévő hozzászólók szinte mindannyian csak a maguk érdekeit tartják szem előtt, az empátia hiányzik. Nekem kemény véleményem az, hogy a kereskedelemben vasárnap munkaszünet legyen, lásd nyugati országokban, mert bevásárolni hétköznap is lehet.

t a m á s 2010.05.06. 19:23:47

Nem bezárni...kinyitni!!
Olyan új magyar üzletláncokat ahol hétfőtől vasárnapig egészséges jó magyar élelmiszer kapható.
És olcsóbban mint a rohadt multi Tesco-ban.
És mindenféle, azaz nagyobb termékválaszték mint a Tescoban.
És mind mind magyar (na jó és határon kívüli megbízhatóan magyaroktól származó)
És sok-sok szorgalmas és mind a kereskedelmi marketinget mind a teljes logisztikai rendszert kiválóan ismerő és alkalmazó MAGOSZ-os csinálja az egészet.
Én erre szavaztam - 2/3 arányban

magyar bucó 2010.05.06. 19:24:01

@öcsi55: Nálunk aki hétközben ráér vásárolni, annak nincs miből.

gézukácska 2010.05.06. 19:30:09

Most ezen mit csodálkozol?
Amikor x-et tettél a fiesz-kdnp mellé akkor még nem hallottál tömjén zsótti ról?
Tájékozatlanul szavazol, vaze?
Most meg csodálkozol?
Még fogsz is majd jónéhányszor, ha eddig nem figyeltél!

kicsi bogár 2010.05.06. 19:31:56

Én már dolgoztam olyan helyen, hogy hétvégén is kellett dolgozni, és kicsit duplán, napi óra bérben kaptunk pénzt. Egy lóizé az egész. Fáradtan kellett este előző nap megfőzni stb. hogy míg bent vagyok hétvégén a munkahelyen, legyen hétvégi ebédjük...nélkülem... marha jó volt, mit ne mondjak, főleg, hogy olyan kirándulós stb. fajta vagyok. Egyáltalán nem a pénz miatt, hanem a munkahely miatt tűrtem egy darabig ezt. Persze, hogy felmondtam egy idő után. A szabadságom mindennél többet ért!!! A hétvége a családé! Vagy bárkié! Az én szüleim is péntek estig dolgoztak gyermekkoromban, és szombaton délig volt minden nyitva, reggel bevásároltak és kész. Jöhetett a hétvége.

t a m á s 2010.05.06. 19:35:53

@magyar bucó: Bocs, most vettem észre hogy tényleg álmomban írtam a fenti sorokat.
De azért tényleg abszurditás amit írtam? Mert olyan sokan és sokszor beszélnek ilyeneket!

magyar bucó 2010.05.06. 19:37:23

@t a m á s:
Cégünk jól, olcsón és gyorsan dolgozik. Ön ezek közül kettőt választhat.

magyar bucó 2010.05.06. 19:39:18

@öcsi55: Mert aki dolgozik, akkor ér rá.

KenSentMe 2010.05.06. 19:48:03

Németországban valahogy sokkal kevesebbet vannak nyitva a boltok, és mégsem itt van jobb világ (8 előtt kinyit ott egyáltalán valami?).. ők azt mondják, hogy ez tudatosságra neveli a vásárlókat, meg a fogyasztást is visszafogja, mert ha eszembe jut vasárnap, hogy szeretnék kis bíborra festett rézfaszt vásárolni, akkor nem biztos, hogy a bölcs, megtervező felnőtt énem kerekedett felül bennem. A boltoknak nem tetszik, a munkavállalóknak meg gondolom igen. És belegondolva, hogy éjszaka a Tescoban mennyi kigyúrt kopaszt látni, aki oda viszi a guminőjét strandlabdát, meg redbullt, meg bacardit venni (igen, éjjel egykor), hát.. végiggondolva, hogy főleg ezeknek fájna a bezárás, kissé én is bezáráspárti leszek.

Tudja egyébként a rák.. persze, szíven ütne, hogy nem tehetem meg azt, amit én akarok, mert én éjjel kettőkor akarok buktát venni, meg testépítős italport, de ha már egyszer lenyelném a békát, akkor nem csinálnék belőle érzelmi kérdést, pláne nem harcolnék érte, hogy deazértislegyenekmindignyitvaaboltok. Megtanulnám megnézni, hogy van-e itthon még tej, ha meg elfogyott, lemennék érte nap közben, és kb. ennyi. Szóval azt hinni, hogy az éjjeli/hétvégi nyitvatartás megszüntetése a világ vége/a szabad néplélek rabláncokba kötése, az egy baromság, emellett szenvedélyesen érvelni meg duplán baromság. Igen is, megtanulnánk vele élni, ha bevezetnék, és nem törne ki miatta pestisjárvány.

nyafnyaff 2010.05.06. 19:57:25

@VRbagoly: Persze, hogy nyugaton is kibírja mindenki a zárva tartást én is éltem nyugaton a szüleim is. Az a baj, hogy mindenki azt vezetnebe a nyugati rendszerből ami neki jó, da azt azonnal, ami neki nem jó az pedig a nyugatmajmolása! Ezek vagyunk mi magyarok, mármint a hangos kisebbség. Itt sokan nem szabadságra vágynak, ami bizonyoskorlátozást is jelent,hanem szabadosságra, azaz nekem mindent lehet a többi meg tűrje el. No tolerancia, no kompromisszum. Legyen nyitva a város szélén minden a városban meg legyen béke vasárnap. Bőven elég esténként a szórakozóhelyek zaja, nappal nem ártana egy kisnyugalom.

nyafnyaff 2010.05.06. 20:01:51

azt meg nem hiszem el, hogy itt a többség vasárnap dolgozik. Ha ennyi ember dolgozna éjjel nappal egész héten, biztos nem itt tartana ez az ország.

A kereskedelmet meg ne keverjük a közszolgáltatással. Régen is volt orvos,meg mentő hét végén a boltok meg zárva voltak. Csak ugye a memótia szelektív amire akorok emlékszem, amire nem akarok nem, Nyugaton is van orvos meg mentő a boltok meg zárva!

főtengelyköszörülőkisiparostanonc 2010.05.06. 20:02:34

Szerintetek egy olyan országban, ahol vasárnap reggel 3/4 7-kor már tele a LIDL parkoló, mert ilyen korán csak fontos fdolgokat lehet venni, az emberek mi a faszt fognak magukkal csinálni. A plázák tele vannak hétvégenként, lődörgő, csak úgy nézegető, stb, emberekkel, caládokkal. Őrájuk senki nem gondol?

nyafnyaff 2010.05.06. 20:11:45

Egyébként ha mindenki, aki itt sír egész nap dolgozik, akkor miért van tele a város emberekkel, miért van állandó dugó minden napszakban?
Vagy inkább az a baj, hogy hétvégén egyes emberek nem tudnak mit kezdeni a családdal?
Miért van tele a belvárosi internet kávézók tömege meglett emberekkel, akik XXX lapokat nézegetnek?

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.05.06. 20:38:05

@no mail, no problem: Részben egyetértek! Nyilván a mentő/rendőr/tűzoltó nem dolgozhat 8-16-ig...
De úgy gondolom, a kereskedelem, fodrász, ... stb nem tartozik ide.

De ha igen, akkor legyenek nyitva nonstop a hivatalok, önkormányzat, apeh, tőzsde, posta ... stb. Ezeket is milyen jó lenne este intézni munka után.

Sőt legyen nonstop az óvoda, bölcsőde is. Hátha az éjszaka közepén bevinném a gyereket.

Szóval messzire vezetnek ezek a dolgok. Szerintem maradjunk csak a 8-tól 16-ig (vagy valami hasonló) munkaidőnél ahol csak lehet.

Ennyi erővel minden

Piszok Alfréd 2010.05.06. 21:28:19

@bogancs: igazad van. a vasárnap legyen a családoké. se étterem, se taxi, se buszok, se rendőrök, se mentősök, se kórházak, senki ne dolgozzon vasárnap, mert tiszta kitolás a dolgozóval. meg persze a színházak, mozik, uszodák, vidámparkok, múzeumok, perecárusok és cukrászok se dolgozhassanak, nem beszélve a rádiósokról és a tévésekről, hiszen nekik is joguk van a kiszámítható munkarendhez. természetesen a vasutasok sem lehetnek kivételek, meg a pilóták, idegenvezetők, hajóskapitányok, sem, hiszen a családjukkal a helyük.

és természetesen mindezt törvénnyel kell szabályozni, nehogy akadjon valami sztrájktörő, akinek esetleg nincs családja és mégis vasárnap akarna dolgozni. tiltsuk be, mert az a családbarát. legyen törvénybe ütköző, járjon érte példás büntetés.

ahogy Karinthy mondta, megsimogatlak, ha beledöglesz is.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.05.06. 22:08:26

Közben visszaértem én is :-) @no mail, no problem-el egyetértek, szépen leírta a lényeget.

Piszok Alfréd 2010.05.08. 12:07:21

amúgy régen himlő elleni oltás sem volt, meg penicilin se, mégis milyen szépen fennmaradt az emberiség. akkor most mit pampogunk itt a vasárnapi nyitvatartással? legyen minden úgy, mint régen. mindenki termelje meg magának ami kell, aztán kész, le a kereskedelemmel!

nzolta 2010.12.11. 20:35:31

@Piszok Alfréd: Én hasonlóképpen igazat adok én is így látom.
Senkinek se kötelező kereskedelemben dolgozni ,keressen más munkát vagy örüljön neki ha ha van ez a munka ahol biztosított élete végéig a munka.Elvégre boltra mindig volt és lesz szükség,csak rajta múlik akar e dolgozni vagy nem.
Viszont ha másik oldalról nézem ,sok nő dolgozik és gondolom családos.Nekik valóban nyűg a vasárnapi beosztás.De ezt nem hinném az üzletek bezárásával kell megoldani,mivel abban az esetben tényleg SENKI! se dolgozhasson vasárnap .
Ahol betiltanak bizonyos dolgokat az nem feltétlen demokratikus,.kivéve ha azért tiltják be mert a saját illetve környezete egészségét súlyosan károsítja(nem károsíthatja, hanem egyértelműen kimutatható)
Vagyis énnekem jogom van vásárolni jogom kell legyen vasárnap is vásárolni viszont az eladónak is joga legyen hátrányok nélkül kijelentenie ő vasárnap nem dolgozik..sőt tovább megyek akár azt mondhassa ezért a pénzért nem dolgozom vasárnap de teszem azt 3x ért bemegyek .
Lehetőség kéne arra talán hogy pl.vasárnapra akár munkanélküliek bemehessenek
ellátni a feladatot alkalmilag1 hónapban max 4x(csak vasárnap) ami nem minősülne nekik
keresetnek.
Így a kecske is jóllakna és a káposzta is megmaradna.
Kis munkanélküli kiegészítés 2x pénzért ,viszont a dolgozó anyák stb meg otthon lehetnek a családjukkal ha akarnak.
És ezt országosan mindenhova kiterjeszteném ,ha szükség van rá.
Ebben az esetben akár a munka nélkül levő ,orvos- ápolótól kezdve nem rossz pénzért heti egy napot tudna dogozni, legalább az is egy kis pénzecske lenne amiből elvegetálhat.
Pontos infók nélkül elég nehéz bármi dologban jól dönteni.
Talán ha kicsit bővebben kifejtenék az illetékesek.

A vasárnapi zárva tartás eredményezhet:
(99%ban fog is véleményem szerint)
Jelentősen nagyobb gépjárműforgalom ,idegesség,kocanások stb.
Zsúfoltabb üzletek :idegesség stb több időt sorba állni.
Ezek növelik a stresszt érrendszeri betegségekkel szorosan összefügg.
Csökkenteni kell a dolgozók létszámát mivel x% al az eladás visszaesik.
Akit elküldenek abban is stressz nehezebb elhelyezkedni,a túlkinálat munkásból alacsony bérezést eredményez.
Akik szerettek vagy vasárnap értek rá vásárolni azoknál a vasárnap idegességgel stresszel telik el.
Kevesebb adóbevétel a forgalom miatt ,így később lábalunk ki ebből a maszlagból.
Kevesebb pénzt visz haza a kereskedelmi dolgozó ,mivel az évek alatt a keresete nem fog nőni jelentősen, stressz a családban a pénzhiány miatt.
Jó lenne ha valaki leírná a valós indokot ami miatt bekellene szüntetni a vasárnapi nyitvatartást.
Nem egy ekkora parányi országban, hanem pl amerikában is nyitva vannak vasárnap az üzletek.
Családok megvédése érdekében meg az egy kereset esetén, türhetően megélhetés 3-4 fő részére előnyösebb megoldás lenne-lehetne.
Jelenleg munkahelyek teremtésére van szükség és nem munkahelyek beszüntetésére ,korlátozására.
Ha már dúskálunk a munkahelyekben és munkaerő hiány lépne fel ,jelentős béremelkedés indulna el.

süti beállítások módosítása